توی خبرنامه‌های بی‌پلاس چه خبره؟

توی نامه ۲۱ پادکست بی‌پلاس یه نگاهی انداختیم به آمار و محتوای نامه‌های قبلی. و به چندتا سوالی که به نظرمون جالب بود جواب دادیم.

خبرنامه بی پلاس

تقریبا همزمان با فصل دوم پادکست بی‌پلاس، ما شروع کردیم به فرستادن خبرنامه‌‌های بی‌پلاس. و ۲۰ تا نامه فرستادیم تا اردیبهشت ۹۹. در خبرنامه‌ بی‌پلاس حرف‌هایی رو که در خود پادکست زدیم ادامه می‌دیم. گاهی از نویسنده‌هایی می‌گیم که کتاب‌هاشون رو در پادکست معرفی کردیم، گاهی کتاب‌هایی رو معرفی می‌کنیم که شبیه یا در راستای کتاب‌های معرفی شده هستند و گاهی هم حرف‌های دیگری می‌زنیم درباره‌ی موضوعات پادکست. اینجا می‌خوایم بیشتر توضیح بدیم که توی خبرنامه‌های بی‌پلاس چه خبره.

نویسنده: بهجت بندری

 

از کجا شروع کردیم؟

010سلام، من علی بندری هستم، عنوان اولین نامه بی‌پلاس بود. اگر شما هم می‌خواین بدونین که خبرنامه‌های بی‌پلاس رو از کجا شروع کردیم باید بگیم از یه سلام. این خبرنامه رو علی وقتی فرستاد که هنوز فصل دوم پادکست بی‌پلاس شروع نشده بود. توی این نامه خبر شروع فصل جدید پادکست رو می‌داد. توضیح داده بود که همچنان قراره خلاصه کتاب تعریف کنیم. خلاصه کتاب‌ غیرداستانی. اولین خبرنامه بی‌پلاس رو ۹۰۰ نفر گرفتن که ۵۳۰ نفرشون باز کردن. با شروع فصل دوم، اینستاگرام بی‌پلاس هم کارش رو شروع کرده بود. علی توی این نامه گفت قراره که اینستاگرام بی‌پلاس هم با حرف زدن درباره‌ی کتاب‌های بی‌پلاس و نویسنده‌هاش و ایده‌هاشون جالب و دیدنی باشه. راستی شما تا حالا اینستاگرام بی‌پلاس رو دیدین؟

 

 

نامه‌های بی‌پلاس به چند نفر می‌رسه؟

این نمودار خیلی ساده نشون می‌ده نامه‌های بی‌پلاس به چند نفر می‌رسه.
خبرنامه‌ی ۲۰ پادکست بی‌پلاس درباره‌ی همه‌گیری کرونا بود که 4.500 نفر گرفتنش. تقریبا بعد از هر خبرنامه %5 به تعداد افرادی که نامه‌ها رو می‌گیرن اضافه می‌شه. البته این ۵٪ ثابت نیست. یه جاهایی، مثلا بعد از نامه‌ی “چرا فقرا فقیرتر می‌شوند” ۹٪ به کسایی که نامه‌ها رو می‌گیرن اضافه شد. یا بعد از نامه “نوشتن از روی دست کارل نیوپرت” درباره‌ی کتاب کار عمیق کارل نیوپورت، ۲% به جمع ما اضافه شدن. حالا یه سوالی که احتمالا میاد توی ذهنمون اینه که، خب از این ۴۵۰۰ نفری که نامه‌ها رو می‌گیرن، چند نفرشون باز می‌کنن نامه‌ها رو؟
هر نامه به دست چند نفر می رسه؟ (1)

چند نفر نامه‌های بی‌پلاس رو باز می‌کنن؟

کسایی که تقریبا همه نامه‌ها رو باز کردن، میشن 5 ستاره‌ها. الان حدود ۴۰۰ نفر هستن که ما بهشون می‌گیم پنج ستاره‌. شما هم جزو اون ۴۰۰ نفر هستین؟
یه آمار جالب دیگه هم اینه که نصف یا ۵۰٪ کسایی که خبرنامه ۲۰ رو باز کردن حداقل یکی از سه تا خبرنامه‌ی قبلی رو باز کردن و دیدین. این ما رو خیلی امیدوار می‌کنه به ادامه‌ی راه و نامه نوشتن و فرستادن. حدود ۶۰۰ نفر هم هر سه خبرنامه‌ی ما قبل آخر یعنی نامه‌های ۱۸،۱۹ و ۲۰ رو باز کردن. ما خیلی امیدواریم که خواننده‌های بیشتری به جمع ما اضافه بشن.
Chart (4)

کدوم نامه بی‌پلاس بیشتر از همه دیده شده؟

خیلی وقت‌ها برای اینکه بتونیم یه تصویری از ماجرا داشته باشیم می‌ریم سراغ “ترین‌ها”. ما هم اینجا رفتیم که ببینیم پربیننده‌ترین و کم بیننده‌ترین نامه بی‌پلاس کدوما بودن. اول هم از این شروع می‌کنیم که کدوم خبرنامه بی‌پلاس بیشتر از همه دیده شده؟ جواب ساده میشه نامه شماره‌ی ۱۳. حالا اگه کنجکاو شدین که بدونین توی این نامه از چی حرف زدیم، ادامه مطلب رو ببینین.
۱۳ برای ما که بدشانسی نیاورد. پربیننده‌ترین شماره تا حالا، نامه سیزدهم بود، درباره‌ی جارد دایموند. این نامه یه جورایی ادامه و شماره‌ی دوم نامه‌ی دوازدهم می‌شد.
توی این دو نامه درباره‌ی عقب ماندگی و شکست ملت‌ها صحبت کردیم. و دقیق‌تر نگاه کردیم به حرف‌ها و استدلال‌های عجم اوغلو و جیمز رابینسون نویسنده‌ها‌ی کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند و جارد دایموند نویسنده‌ی کتاب اسلحه، میکروب و فولاد. هر دو تای این نامه‌ها جواب به یه سوال بودن “چرا بعضی کشورها پیشرفته‌تر هستند؟”. انگار این سوال توی ذهن خیلی‌ها هست و دنبال جواب می‌گردن براش.

کدوم نامه بی پلاس کمتر از همه باز شده؟

تیرماه سال ۹۸ نامه‌ای درباره‌ی مغول‌ها فرستادیم. نامه سوم بود، با عنوان “مغول‌ها جز کشتار برای ما چی داشتن”. این نامه کم‌تر از بقیه نامه‌ها دیده شد. یعنی ۲۳٪ مخاطب‌ها این نامه رو باز کردن. بعدا از محتوای این نامه یه پستی برای اینستاگرام بی‌پلاس درست کردیم که حسابی دست به دست شد. اون جا گفتیم که اگر از این مدل مطالب می‌خواین عضو خبرنامه بشین. آدمای جدیدی عضو شدن و بعد خواستن که نامه چنگیز رو براشون بفرستیم تا بخونن.

به چی که لینک‌ می‌دیم بیشتر از همه دیده می‌شه؟

توی هر نامه یه سری لینک هست، مثلا به اپیزودی که درباره‌اش حرف می‌زنیم لینک می‌دیم یا منابع رو انتهای خبرنامه می‌نویسیم و گاهی لینک خرید کتاب رو می‌ذاریم.
در مجموع لینک‌های مربوط به منابع پر بیننده‌ترین لینک‌هامون هستن. این به ما می‌گه گیرنده‌های خبرنامه‌های بی‌پلاس، آدم‌های پیگیری هستن و خیلی خوب و درست دنبال منبع حرف می‌گردن. ما که از این بابت خوشحالیم.
یک بار توی نامه‌ی پانزدهم، نموداری رو گذاشتیم و منبع گزارش سالانه‌ی موسسه ادلمن بود. این گزارش وضعیت اعتماد مردم توی کشورهای مختلف رو نشون می‌داد، حسابی و بیشتر از هر لینک دیگه‌ای دیده شد.

نامه‌ها به کدوم شهرها می‌رسن؟

چیزی که ما می‌دونیم اینه، سه تا شهر ایران بیشتر از بقیه‌ی شهرها، از پادکست بی‌پلاس نامه می‌گیرن. خبرنامه‌های بی‌پلاس به شهرهای مختلفی می‌ره ولی تهران، اصفهان و مشهد بیشتر از بقیه شهرها خبرنامه‌های بی‌پلاس رو می‌گیرن.

#خبرنامه_بی_پلاس

اگر هنوز عضو خبرنامه پادکست بی‌پلاس نشدین از اینجا می‌تونین عضو بشین. و اگه نامه‌های بی‌پلاس رو می‌گیرین و به نظرتون جالب می‌آن و فکر می‌کنین حرف‌هایی که می‌زنیم برای دیگرانی هم سودمنده، حتما براشون بفرستین. ما مشتاقیم که شما هم هر جایی که دوست دارید درباره‌ی ما صحبت کنین و با #خبرنامه_بی_پلاس خبرمون کنین.
بیشتر نامه‌ها رو تا حالا آمنه نوشته، اما ما از نویسنده‌ی مهمان هم استقبال می‌کنیم. اگر اپیزود یا نویسنده‌ای به نظرتون جالب بوده و درباره‌اش تحقیق کردین، نقدهایی درباره مدل نگاه نویسنده خوندین یا مطلب تازه‌ای پیدا کردین، کافیه یه متن 1200-1500 کلمه‌ای بنویسین و برامون بفرستین که بررسیش کنیم.
خبرنامه‌ی بی‌پلاس خواننده‌های پیگیر و مشتاقی داره که دوست دارن حرف تازه بشنون.

بیشتر کنجکاوی کنیم
لورنس عربستان که بود؟
خبرنامه لورنس عربستان چطور بر سرنوشت جنگ اول اثر گذاشت؟

در خلاصه کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد، که در اپیزود ۱۰ پادکست بی‌پلاس تعریف کردیم، به بیشتر بخوانید

راهنمای دریافت خبرنامه بی پلاس
راهنمای گام به گام دریافت خبرنامه پادکست بی‌پلاس

اینجا می‌خوایم به صورت گام به گام بگیم چطور خبرنامه‌ها رو بگیرین. اگر هنوز عضو خبرنامه بی‌پلاس نشدین آدرس ای‌میلتون بیشتر بخوانید

بیا درباره زندگی حرف بزنیم
بیا به بهانه “میرایی” درباره زندگی حرف بزنیم

این پست رو قبلا کمی مفصل‌تر تو خبرنامه‌ی چهارم پادکست بی‌پلاس منتشر کرده بودیم، اینجا کمی خلاصه‌تر می‌نویسم نویسنده: فاطمه بیشتر بخوانید

2 نظر برای “توی خبرنامه‌های بی‌پلاس چه خبره؟

  1. جناب آقای علی بندری
    با سلام و تشکر از زحمات بسیار ارزشمند جنابعالی و همکارانتان در تهیه و تنظیم پادکست ها و خلاصه های کتاب که همگی بسیار ارزشمند هستند.چون از مطالب شما بسیار سود و لذت میبرم حیفم آمد که به شما در مورد تلفظ کلمۀ موسیقایی که به اشتباه موسیقیایی تلفظ میکنید تذکر ندهم.برایتان آرزوی سلامت و توفیق روزافزون دارم.
    ارادتمند شما
    شریف ترکمن نژاد
    پزشک و متخصص مدیریت بهداشت و درمان
    99/3/17

  2. سلام. ای کلاش می شد این نامه ها را به غیر از ایمیل در وب هم مطالعه کرد. آیا این امکان وجود داره؟ آیا امکان عضو شدن در فید آنها برای استفاده در فیدخوان ها وجود داره؟ ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *