چطور جستجوی گوگل کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخیص بدیم؟

با استفاده از نتایج میزان جستجو درباره ویروس کرونا میشه آماری که دولت‌ها ارائه میدن رو راستی آزمایی کرد.

چطور جستجوی گوگل کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخیص بدیم؟

داویدویتس در مقاله‌‌ای که ۲۰۲۰ در نیویورک تایمز منتشر کرد توضیح داده که چطور جستجوی گوگل کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخیص بدیم؟

نویسنده: تیم لاگین

همه‌گیری و شیوع کرونا به قدری مهم و بزرگه که نویسند‌ه‌ها و تحلیلگرهای زمینه‌های مختلف در این مدت شروع کردند از نقطه‌نظر خودشون موضوع و پیامدهاش رو تحلیل کنند. ست استیونز داویدویتس نویسنده «کتاب همه دروغ می‌گویند» یکی از این تحلیلگرها بود. از داویدویتس در اپیزود سوم پادکست بی‌پلاس خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند رو شنیدیم.


خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند را از اینجا بشنوید

همه دروغ می‌گویند

خیلی از ما روزانه علائم و نشونه‌هایی از سلامت‌مون رو گوگل می‌کنیم و این اطلاعات منبع ارزشمندیه که میشه ازش استفاده کرد. به خصوص وقتی با بیماری‌های همه گیری مثل کرونا مواجه می‌شیم. این اطلاعات ارزشمند می‌تونن کمک کنن تا تشخصی بدیم در کدوم مناطق شیوع بیماری بیشتره، چه علائم ناشناخته‌ای درباره‌ی بیماری هست و بتونیم تاحدی آمار دولت‌ها رو راستی آزمایی کنیم. در ادامه این سه نمونه از کاربردهای کلان داده‌ها در شیوع کرونا رو بیشتر توضیح دادیم.

  • نقش جستجوی گوگل در تشخیص علائم کرونا

داویدویتس با یه مثال نشون می‌ده چطوری نتایج جستجوی مردم در گوگل می‌تونه نشانه‌های بیماری‌هارو برای ما مشخص کنه. به خصوص در دوره‌های همه‌گیری یه بیماری. مثالی که ازش استفاده کرده تکرار جستجوی عبارت‌های مرتبط با “از دست دادن بویایی” بوده که این افزایش دقیقا با دوره‌ای که شیوع کرونا افزایش پیدا کرده منطبق بوده.

  • تشخیص میزان شیوع کرونا با بررسی کلان داده‌ها

یک سری آزمایش‌های پزشکی مشخص کردن که از دست دادن بویایی از علائم ابتلا به کروناست. داویدویتس می‌گه کلیدواژه‌هایی برای جستجوی “از دست دادن بویایی” هست. پس می‌شه میزان شیوع کرونا رو در مناطق و شهرهای مختلف جغرافیایی بر اساس تعداد جستجوی این کلیدواژه‌ها تخمین زد. در مرحله‌ی بعد بر اساس همین تعداد جستجوها میشه توزیع امکانات پزشکی رو مدیریت کرد و با آگاهی بیشتری برای کنترل بیماری تصمیم گرفت. برای مثال نمودار زیر وخامت اوضاع در نیویورک رو نشون میده و به نظر میرسه که بیشترین میزان شیوع در اونجا بوده.

چطور جستجوی گوگل به ما کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخص بدیم؟

  • راستی آزمایی آمار رسمی و دولتی

نکته دیگه‌ای که داویدویتس بهش اشاره می‌کنه اینه که با استفاده از نتایج میزان جستجو میشه آماری که دولت‌ها ارائه میدن رو راستی آزمایی کرد. برای درک بهتر این موضوع نویسنده کتاب همه دروغ می‌گویند، اکوادور رو مثال می‌زنه. در یک بازه زمانی مشخص آماری که به شکا رسمی از اکواردور اعلام می‌شد تقریبا 10 برابر کمتر از تخمینی بود که بر اساس تعداد جستجوی کلیدواژه‌های “از دست دادن بویایی” بهش می‌رسیدیم.

چیزی که گفتیم بخشی از مقاله‌ی ست استیونز داویدویتس بود درباره‌ی اینکه چطور جستجوی گوگل کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخیص بدیم؟ ست استیونز داویدویتس اقتصاددان و کارشناس بیگ دیتا یا همان کلان‌داده است. در هاروارد و استفنورد فلسفه و اقتصاد خوانده، مدت‌ها در گوگل کارشناس کلان‌داده بوده و با کتاب همه دروغ می‌گویند معروف شد.

این مقاله البته مفصل‌تر به موضوع‌ می‌پردازه و ما سعی کردیم خلاصه‌ای از بخش‌های مهم مقاله رو  توی پست اینستاگرام پادکست بی‌پلاس و الان هم توی وبلاگ بی‌پلاس بذاریم. اصل مقاله داویدویتس درباره اینکه چطور جستجوی گوگل کمک می‌کنه شیوع کرونا رو تشخیص بدیم رو می‌تونید اینجا ببینید.

بیشتر کنجکاوی کنیم
جنبه‌های ترسناک کلان داده
نیمه تاریک کلان داده‌

در کنار همه مزایایی که کلان داده یا بیگ دیتا داره، مثل هر نوآوری دیگه‌ای، می‌تونه یک چهره تاریک و بیشتر بخوانید

آیا کلان داده می‌تونه زندگی ما رو تغییر بده؟
کلان داده می‌تواند زندگی آینده ما را تغییر دهد

امروز به هر طرف که نگاه کنیم با چیزی به نام «داده» محاصره شده‌ایم. گوگل، سرویس‌های خرید اینترنتی، تاکسی‌های اینترنتی بیشتر بخوانید

زیستن در چنبره یک دروغ حقایق نهان دروغهای عیان
زیستن در چنبره یک دروغ

نویسنده مهمان: آرش بهشتی  بسیاری از کسانی که به مخالفت سیاسی با دولت وقت برخاسته بودند نه واقعاً‌ سیاسی بودند، بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *