چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟

چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟

اسفند ماه 98 که دوران فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری شروع شد، اکثر آدم‌های شاغل اطراف من حس کردن وارد یک کابوس شدن. کابوسی به اسم مشکل کار در منزل به دور از روال عادی شغلشون.

بیش از یک سال از شروع دوران فاصله‌گذاری اجتماعی گذشته و شرایط دورکاری برای خیلی‌ها قرار نیست حالا حالاها تموم بشه. معنیش اینه که باید راهی پیدا کنیم که تا پایان دوران کرونا بتونیم با حداکثر بازده و تمرکز کار کنیم تا بالاخره شغلمون به شرایط سابقش برگرده.

در اپیزود ۲۲ پادکست بی‌پلاس از کتاب  کال نیوپورت حرف زدیم که درباره روش‌های انجام کار عمیق بود. الان می‌خوایم ببینیم که در دوران کرونا چطور می‌تونیم کار عمیق بکنیم.
نویسنده: شیرین شاطرزاده

 

وقتی که کابوس شروع شد

برای من سوم اسفند ۹۸ شروع دورکاری بود. اولین روزی بود که دورکار شده بودیم و فکر می‌کردم شرایط خیلی خیلی زود به حالت عادی برمی‌گرده. این شد که با انگیزه و هیجان می‌نشستم پشت لپ‌تاپ و به خودم می‌گفتم کار کردن از خونه خوبی‌های خودش رو داره. نیاز به پوشیدن لباس خاصی ندارم، لازم نیست کلی زمان و پول صرف رفت‌ و آمدم به اون سر شهر بکنم و از همه مهم‌تر، می‌تونم توی تخت بشینم و کار کنم!

ولی دورکاری خیلی زود جذابیتش رو از دست داد. دیگه صبح زود از خواب بیدار نمی‌شدم و هر ساعتی از شبانه‌روز که نیاز بود کار می‌کردم تا از ساعت‌های کاریم عقب نمونم. بعضی روزها خیلی انرژی داشتم چند ساعت پشت سر هم کار می‌کردم؛ در عوض روزهایی بودن که حتی یک ساعت بازدهی نداشتم. این وضعیت طولانی شد و الان هم تا حدی درگیرش هستم.

وضعیت من تا جایی که می‌دونم، منحصر به فرد نیست. هزاران یا شاید هم میلیون‌ها نفر دیگه در همه جای دنیا با مشکل تمرکز و نداشتن کار عمیق در دوران قرنطینه کلنجار می‌رن.

 

آیا میشه در دوران قرنطینه هم کار عمیق انجام داد؟

اگر کتاب کار عمیق رو بخونید یا اپیزود پادکست بی‌پلاس درباره این کتاب رو گوش بدید، می‌بینید که کار عمیق کردن در دوران کرونا هم امکان‌پذیره!‌ تکنیک‌های ساده‌ای داره که با پایبند موندن بهشون می‌تونید بازدهی خودتون رو بالا ببرید و خیلی بهتر روی کار تمرکز کنید.

کال نیوپورت در وبلاگش از ماجرای مصاحبه با خانمی به نام جسیکا مورنان گفته. جسیکا یک مشاور سلامت و تغذیه‌ و پادکستره که برای یکی از اپیزودهای پادکستش با کال نیوپورت مصاحبه کرده. به گفته جسیکا، تمرکز روی کار و نوشتن در شروع فاصله‌گذاری، غیرممکن به نظر می‌رسیده. در نهایت جسیکا راه‌حلی پیدا کرده که بتونه متمرکز بنویسه و کار عمیق انجام بده: در حیاط خونه‌اش یک چادر کوچیک برپا کرده و تمام لوازمی که برای کار کردن نیاز داشته رو به اون چادر انتقال داده. همین کار باعث شده که بازدهی او به شدت بالا بره و دوباره بتونه به دنیای نویسندگی برگرده.

چطوری موقع دورکاری، کار عمیق انجام بدیم؟

یکی از مهم‌ترین مانع‌های کار عمیق که کال نیوپورت هم روی اون تاکید داره، شبکه‌ّهای اجتماعی و پیام‌رسان‌ها هستن. این مشکل در شرایط قرنطینه تشدید شده؛ چون که علاوه بر ما، همکارهای ما هم اکثر اوقات برای انجام کار عمیق مشکل دارن و نمی‌تونن بازدهی درستی داشته باشن. در نتیجه کاملا محتمله که در طول روز دائم پیام‌های کاری دریافت کنیم و حس کنیم هیچ زمانی برای استراحت نداریم.

از طرفی این روزها بیشتر از قبل تشنه اخبار هستیم. لازم داریم بدونیم که وضعیت کرونا به چه شکله، آیا قرنطینه سفت و سخت دوباره باید برقرار بشه یا خیر، واکسن کِی آماده میشه و غیره. پس شاید چندبرابر قبل گوشی‌هامون رو چک می‌کنیم تا از هیچ خبر خوب و بدی عقب نمونیم.

خونواده و همخونه‌های ما هم یک سمت مشکل هستن. ممکنه درک نکنن که ما با وجود خونه موندن، سر کار یا سر کلاس هستیم و با رفت آمدها و سرصدایی که ایجاد می‌کنن، یک مانع  دیگه برای کار عمیق ما باشن.

خبر خوب اینه که ما می‌تونیم شرایط کار عمیق رو برای خودمون فراهم کنیم. البته همه ما مثل جسیکا حیاط و باغچه‌ و چادر نداریم؛ ولی راه‌های دیگه‌ای وجود دارن که به کمک اون‌ها می‌تونیم کار عمیق انجام بدیم. به عنوان اولین قدم، خوبه که مثل روال عادی، ساعت کاری مشخصی برای خودمون داشته باشیم. مثلا از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر بشینیم پای کار و در این مدت دنبال اخبار نباشیم. این روال کاری رو به همکارانمون هم اعلام کنیم و خیلی محکم تاکید کنیم که جز در ساعت‌هایی که اعلام می‌کنیم، در بقیه ساعت‌ها برای انجام دادن کار یا پاسخ دادن به پیام‌های کاری در دسترس نیستیم.

برای سلامت روانمون بهتره که خوندن اخبار رو کم کنیم. باید یادمون باشه که آمار کرونا و ساخت واکسن کاری به اخبار چک کردن ما ندارن و راه خودشون رو میرن. پس برای انجام کار عمیق، چک کردن اخبار رو به بعد از ساعت کاریمون موکول کنیم.

با افرادی که با ما همخونه هستن هم باید شرایط رو توضیح بدیم. باید در جریان باشن که ما در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روز فقط حضور فیزیکی داریم اما وقت و انرژیمون در اختیار محل کار یا درس ماست. با کمی تاکید، سایر افراد خونه هم کم‌کم به شرایط شما عادت می‌کنن و یاد می‌گیرن مزاحم شما نشن.

در نهایت، هر زمان لازمه به خودمون استراحت بدیم. حضور تمام وقت در منزل باعث میشه فکر کنیم که در یک تعطیلات طولانی هستیم؛ در حالی که وضعیت برعکسه و ما در واقع در حال تمام وقت کار کردن بدون تعطیلی هستیم. ورزش روزانه، پیاده‌روی در پارک و مکان‌های خلوت و متعهد بودن به تعطیلات آخر هفته می‌تونه ذهن ما رو برای کار عمیق در سایر روزها آزاد کنه.

 

سخن آخر

کال نیوپورت در وبلاگش درباره کار عمیق در دوران کرونا می‌نویسه: «چه از نظر کار حرفه‌ای و چه سلامت روان، تلاش برای بهینه‌سازی یک وضعیت سخت بهتر از وجود هرج‌ومرج در اون وضعیته. داشتن چنین تعهداتی شما رو آماده می‌کنه تا زمانی که وضعیت به روال عادی برگشت، شما هم با سرعت بیشتری به روال عادیتون برگردید.»

 

 

بیشتر کنجکاوی کنیم
جلوگیری از افسردگی با کار معنی‌دار
کار معنی‌دار

یوهان هری در کتاب روابط از دست رفته می‌گفت نُه  رابطه در زندگی هست که اگر خراب باشن و درست بیشتر بخوانید

چطور کال نیوپورت کار عمیق را نوشت؟
خواندن کتاب کار عمیق معجزه نمی‌کند، هیجان زده سراغ کتاب نروید

 همه‌ی ماهایی که کتاب کار عمیق رو می‌خونیم یا شروع می‌کنیم به پیاده کردن تکنیک‌های کار عمیق، آثار جاویدان قرار بیشتر بخوانید

چطور برنامه ریزی کنیم
چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

ما برای برنامه‌ریزی به راهنمایی نیاز داریم. نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع یادمون میده از ابزار و تکنیک‌هایی بیشتر بخوانید

3 نظر برای “چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟

  1. سلام پادکست هاتون عالیه، قدردان شما هستیم برای کمک اگر گوینده خواستید بهم پیام بدین رایگان انجام میدم.
    @fatima__pourmoradi

  2. خیلی خوبه اگه بتونیم توی این شرایط قرنطینه(که کم‌کم داره تموم میشه) این نکات رو رعایت کنیم و با رضایت خاطر و حس بهتری به کار و درس و دانشگاه برگردیم.
    یکی از نکات آموزنده که از این پست یاد گرفتم این هست که باید خودمون رو شرطی کنیم و نسبت به یک بازه‌ی زمانی مشخص و همچنین یک مکان مشخص برای کار کردن، متعهد باشیم.
    اینطوری بیشتر و بهتر و با کیفیت بالاتر میتونیم کار کنیم و به جنبه‌های دیگه‌ی زندگیمون هم برسیم.

    تعهد به کار کردنِ عمیق در طول هفته و تعهد به تفریح کردن حسابی در آخر هفته، هم تمرین خوبی برای کار عمیق هست و هم فرصتی برای برنامه‌ریزی و متعهد بودن. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *