پیشنهاد برای کسانی که تاریخ دوست ندارند اما دوست دارند از گذشته بدانند

گذشته رو جز روی نقشه‌های بزرگ و با مرور جنگها و تصمیمات بزرگ، با دنبال کردن داستان‌های دیگه هم می‌شه شناخت

تاریخ فقط تاریخ جنگ‌ها نیست

تاریخ رو معمولاً روی یک نقشه‌ی بزرگ می‌خونیم. داستان کشورها و جنگها و شاهان و فرماندهان و آدمهای مهم و تصمیمات بزرگ و اتفاقات اثرگذار رو بررسی می‌کنیم و به کمک اونها تصویری از دنیایی می‌سازیم که ندیدیم. با این امید که بهتر بفهمیمش. اما همه‌ی تاریخ این نبوده و نیست. تاریخ به جز اینها قصه‌ی آدمهای ناشناخته هم هست. گذشته رو، به جز روی نقشه‌های بزرگ و با مرور جنگها و تصمیمات بزرگ، با دنبال کردن داستان‌های دیگه هم می‌شه شناخت. چون گذشتگان به جز جنگ و کشورگشایی، در گیر کارهای دیگه هم بودن. 

نویسنده: علی بندری

یک نوعی از این کار در شاخه‌ای از مطالعات تاریخ انجام می‌شه که بهش مایکروهیستوری یا تاریخ خُرد می‌گن. در اینجور تاریخ نوشتن شما زوم می‌کنی و تا جایی که ابزار و اطلاعاتت اجازه می‌ده در موضوع‌ها دقیق می‌شی و با مطالعه‌ی جزئیات زندگی یک آدم معمولی یا یک پدیده‌ یا یک محصول سعی می‌کنی اون سوژه رو خوب بشناسی. بعد، با چیزی که از اونجا یاد گرفتی می‌تونی بری سراغ سوال‌های بزرگتر تاریخی و تم‌های بزرگ رو پیگیری کنی.

خلاصه‌ی کتاب‌هایی که تاریخی نیستند ولی از تاریخ می‌گن

ما در بی‌پلاس چند بار با این نگاه سراغ تاریخ رفتیم. در اپیزودهای نمک و تاریخ جهان در شش لیوان نقش چیزهایی مثل نمک، چای، قهوه، آبجو و شراب رو در تمدن بشر بررسی کردیم. اینکه هر کدوم این چیزها، که چند صد ساله که کنار بشر هستن، از کجا آمدن، در تحولات تمدن بشری چه نقش‌هایی بازی کردن و وضعیت امروزشون چقدر نماینده‌ی جایگاه و اهمیت تاریخیشونه. در اپیزودهای دیگری مثل ژن و امپراطور همه‌ بیماریها هم باز تاریخ رو مرور کردیم اما این بار با عینک دیگری. این بار می‌خواستیم ببینیم که سرطان از کجا آمده و چند ساله که داره آدم‌ها رو می‌کشه. بشر از کی شروع کرد دنبال راهی بگرده  که بتونه باهاش مبارزه کنه. در این راه چه کارهای مهمه انجام شده. الان کجای تاریخیم. به کدوم سمت داریم می‌ریم. 

من تاریخ خوندن رو دوست دارم. به همون معنی کلاسیکش هم تاریخ رو دوست دارم. تاریخ جنگها و کشورها و قدرتمندان. اما این رو هم می‌دونم که اون تاریخ برای درک گذشته کافی نیست. اگر تاریخ خوندنم رو به همون کتابها محدود کنم هیچوقت نخواهم فهمید که داستان قتل عام بزرگ گربه‌ها در فرانسه‌ی قرن هجده چی بود و به نظرم اگر این داستان رو ندونیم تصویرمون از فرهنگ فرانسوی کامل نیست. 

بیشتر کنجکاوی کنیم
خلاصه کتاب تاریخ نمک
تاریخ نمک

خلاصه کتاب تاریخ نمک خیلی از چیزهایی که ما به سادگی هر روز ازشون استفاده می‌کنیم، در طول تاریخ مسیر بیشتر بخوانید

خلاصه کتاب تاریخ جهان در شش لیوان
تاریخ جهان در شش لیوان

خلاصه کتاب تاریخ جهان در شش لیوان بعضی از نوشیدنی‌ها نقششان در تاریخ بشر بیشتر از رفع تشنگی بوده و بیشتر بخوانید

خلاصه کتاب ژن تاریخ خودمانی
ژن: تاریخ خودمانی

خلاصه کتاب ژن: تاریخ خودمانی (The gene) چقدر کتاب علوم یا زیست‌شناسی در دوره‌ی تحصیلی خواندید؟ یا چقدر علاقه داشتید بیشتر بخوانید

8 نظر برای “پیشنهاد برای کسانی که تاریخ دوست ندارند اما دوست دارند از گذشته بدانند

  1. سلام
    من همه ی اپیزودهاتونو گوش کردم تا امروز ، بعضیاشو بیش ازیک بار????
    (متاسفانه تاکنون امکان پرداخت وجه نداشتم ،دراولین فرصت،بزودی،باکمال میل ، خواهم پرداخت)
    واقعا وعمیقا ازتون سپاسگزارم،از همه ی دست اندرکاران تهیه.
    صدای آقای بندری ومدل حرف زدنشون خیلی در تاثیر گذاری مطلب، موثره.
    من یه ngoدارم در اموربانوان(درآبادان) ، قصددارم که یه نشریه (فعلا الکترونیک)منتشر کنم، و مایلم که ازاپیزودهای Bplus،بااحترام به حقوق شما،استفاده کنم
    لطفا بفرمائید،اجازه دارم؟
    وآیا شرایط خاصی دارید واسه اینکار؟
    منتظرم
    سپاس
    ارادتمند
    مرجان خوشبخت
    مدیرعامل مرکزشکوهِ بانوی اروند

  2. درود. شما عالی هستید. دیگه نظر از این بهتر؟ به خیلی ها پیشنهاد دادم شما را. و اونایی که علاقه داشتند دنبال کارهاتون هستند. راستی کتاب فروپاشی جرد دایموند هم ارزش معرفی داره. و همین طور کتاب معمای فراوانی. این دو کتاب عالی هستند.

  3. تیترش که خودمم. از تاریخ متنفرم ولی دوست دارم از گذشته بدونم. چندتاشو قبلا گوش کردم بقیه شم گوش میدم. پیشنهادایی خوبی بود مرسی

  4. سلام به همه زحمتکشان بی پلاس شما فوق العاده هستین بی صبرانه منتظر اپیزودهای جدیدتون هستیم در ضمن خیلی وقته کار جدیدی منتشر نکردین علت خاصی داره؟

  5. درود
    دقیقاً مطلبی رو که نوشتید و با اپیزودهایی که دراین رابطه تهیه کردید من رو هم متقاعد کرد که بتونم تاریخ رو بهتر بشناسم و پیگیر بیشتر اپیزودهایی از این قبیل بشم. سپاسگزار میشم که باز هم در این رابطه کتاب معرفی و پادکست بزارید.
    شاد و سربلند باشید

  6. سلام خسته نباشید.پیشاپیش سال نو مبارک
    بی پلاس بطور عجیبی بینظیره و برخلاف بسیاری از پادکستها از مطالب سطحی انگیزشی فاصله زیادی داره،واقعا ازتون ممنونم بخاطر هر دوپادکست زیباتون.

  7. ????????????????????????????
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
    یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

    حلول سال نو را به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و سالی سرشار از سلامتی ، برکت و معنویت ازدرگاه خداوند متعال برای شما و خانواده محترمتان مسئلت می‌نمایم .
    ارادتمند شما مهدی عبدی

    ????????????????????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *