چگونه هرچیزی را اندازه بگیریم

چطور اندازه‌گیری کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری بگیریم؟

چگونه هرچیزی را اندازه بگیریم
توضیحات اپیزود باز کردن

چطور اندازه‌گیری کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری بگیریم؟

نویسنده‌:داگلاس هوبارد 

متن: عباس سیدین | روایت: علی بندری

تدوین: امید صدیق‌فر | موسیقی : پیمان عرب‌زاده 

کتاب‌های بی‌پلاس را از اینجا  بخرید.

پشتیبانی از بی‌پلاس

عضویت در خبرنامه‌ی بی‌پلاس

خلاصه کتاب چگونه‌ ‌هرچیزی‌ ‌را‌ ‌اندازه‌ ‌بگیریم؟‌  How to measure anything

فکر کنید همه چیز را می‌توانستیم اندازه بگیریم. در این شرایط  چقدر راحت‌تر تصمیم می‌گرفتیم و انتخاب می‌کردیم؟ چقدر ریسک تصمیم‌گیری را کم می‌کردیم؟ داگلاس هوبارد می‌گوید همه چیز قابل اندازه‌گیریست و می‌توانیم با اندازه‌گیری تصمیم‌های بهتر و دقیق‌تری بگیریم.

کتاب چگونه‌ ‌هرچیزی‌ ‌را‌ ‌اندازه‌ ‌بگیریم؟‌ را پیشنهاد می‌کنیم چون … 

همه‌ی ما چه در کسب و کار و شغلمان و چه در زندگی روزمره در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای تصمیم‌گیری مرددیم و نمی‌دانیم کدام راه را انتخاب کنیم. خیلی وقت‌ها می‌بینیم که هدف رسیدن به چیزی ناملموس است مثل امنیت دیجیتال، یا اینکه چقدر از افزایش فروش بر می‌گردد به کمپین تبلیغاتی و چقدرش به خاطر این است که مثلا رقیب در همین دوره مشکلی در زمینه‌ی روابط عمومی داشته. یا اصلا مثال خارج از کسب و کار چند تا ماهی در این دریاچه است. داگلاس هوبارد نویسنده‌ی کتاب چگونه هر چیزی را اندازه بگیریم می‌گوید در خیلی از موارد -و البته به قول خودش در همه‌ی موارد- چیزهایی هست که می‌توانیم اندازه بگیریم. چیزهایی که در نظر اول غیرقابل اندازه‌گیری به‌نظر می‌رسند. و با اندازه گرفتن آنها حالا می‌توانیم تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری بگیریم.

نویسنده‌‌ کتاب چگونه‌ ‌هرچیزی‌ ‌را‌ ‌اندازه‌ ‌بگیریم کیست؟

داگلاس هوبارد نویسنده کتاب چگونه هر چیزی را اندازه بگیریم است. هوبارد در کنار انتشار چهار کتاب، در چندین نشریه از جمله Nature ،The IBM Journal of Research and Development OR / MS Today ،Analytics ،CIO و Architecture Boston هم مقاله‌ها و یادداشت‌هایش را منتشر می‌کند. هوبارد جز نویسندگی به عنوان مشاور مدیریتی و سخنران هم فعالیت می‌کند. همچنین بنیانگذار موسسه‌ی اقتصاد اطلاعات کاربردی (Applied Information Economics) و مؤسس پژوهشکده تحقیقاتی تصمیم‌گیری هوبارد (HDR) است. 

خرید کتاب چگونه‌ ‌هرچیزی‌ ‌را‌ ‌اندازه‌ ‌بگیریم؟‌ 

کتاب How to measure anything را نشر آموخته با عنوان چگونه‌ ‌هرچیزی‌ ‌را‌ ‌اندازه‌ ‌بگیریم در سال ۹۹ منتشر کرد. لینک‌های خرید اینترنتی و تلفنی کتاب در صفحه از کجا بخریم هست.

بیشتر کنجکاوی کنیم
جلوگیری از افسردگی با کار معنی‌دار
کار معنی‌دار

یوهان هری در کتاب روابط از دست رفته می‌گفت نُه  رابطه در زندگی هست که اگر خراب باشن و درست بیشتر بخوانید

به چه کاری بچسبم چی رو رها کنم؟
به چه کاری بچسبم؟ چی رو رها کنم؟

ست گودین اولین روز از سال جدید میلادی یکی از اون حرف‌هایی رو در وبلاگش پست کرد که مثل خیلی بیشتر بخوانید

چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟
چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟

اسفند ماه 98 که دوران فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری شروع شد، اکثر آدم‌های شاغل اطراف من حس کردن وارد یک بیشتر بخوانید

لینک‌های خرید

پشتیبانی از بی‌پلاس کمک کنید ما بیشتر و بهتر پادکست درست کنیم

30 نظر برای “چگونه هرچیزی را اندازه بگیریم

  1. جناب بندری عزیز
    دوهفته منتظرپادکست شما روزشماری می کنم روز چهارشنبه ده با واردسایت می شوم
    لطفا پادکست ها طولانی تر باشد
    موضوعات در حد امکان اجتماعی وتاریخی باشد
    تاریخ ونوع حکومت های دیکتاتوری جهت آگاهی سازی که رسالت شماست عالی است
    بسیارممنوم ازاینکه درمن تغییرایجاد نمودید

  2. سلام به همه ی دوستان، از جمله علی بندی عزیز
    خیلی از مفاهیمی که شما توی پادکست ازش صحبت کردید و همینطور احتمالا توی کتاب درموردش نوشته شده بر میگره به علمی به اسم قابلیت اعتماد. در واقع توی قابلیت اعتماد احتمال شکست یک سیستم رو اندازه می گیرن و بر پایه ی این احتمال ریسک و بعد از ریسک، تاب آوری (Resilience) یک سیستم کمی سازی می شه. چون قابلیت اعتماد اوین بار توی سازه و مهندسی عمران مطرح شده، بیشتر اساتید این حوزه پایه ی عمرانی دارن.
    یکی از دوره های فوق العاده برای این مبحث، دوره ی “قابلیت اعتماد سازه و مدل سازی احتمالاتی” هست که توی دانشگاه شریف توسط دکتر مجتبی محصولی ارائه می شه. توی این دوره به خیلی از بحث ها مثل تئوری بیز و دیدگاه بیژین (Bayesian)، انواع روش های قابلیت اعتماد مثل FOSM، FORM و… ، انواع روش های نمونه گیری مثل مونت کارلو و … پرداخته می شه. خوشبختانه جلسات این دوره قبلا ضبط شده و میتونید از سایت زیر تمامی دوره رو رایگان دانلود کنید.
    ocw.sharif.edu
    با توجه به شیوع کرونا و قرار گرفتن سایت بالا توی لیست وزارت ارتباطات، دانلود از این سایت از ترافیک شما کم نمیکنه (در ایران).
    همچنین توی این دوره آموزش داده میشه که چطور از نرم افزاری به اسم Rt (که خود مدرس توسعه داده) برای انجام تمامی این تحلیل ها استفاده کنید. نسخه ی جدید این نرم افزار اسمش Rtx هست که اون رو هم می تونید از سایت زیر دانلود کنید.
    rtx.civil.sharif.edu
    برای یادگرفتن از این دوره هیچ نیازی نداره که پایه ی عمرانی داشته باشید؛ چون اصولا توی دوره فقط مدل ها و روش های احتمالاتی یاد داده میشه و شما توی هر حوزه ای می تونید ازش استفاده کنید.
    چون خودم این دوره رو گذروندم، دوست داشتم به شما هم معرفی کنیم. امیدوارم به کسب و کار و یا تحقیقات علمی شما هم کمک بکنه.
    با تشکر و آرزوی سلامتی

    1. خیلی دوست دارم بدونم چرا بعضی از ما اینطوری شدیم از هم متنفرو منتظر شکست و بدبختی دیگران ……

  3. سلام گروه بی پلاس عزیز.
    علی بندری دوس داشتنی و عباس سیدین عزیز.
    آقا در مورد بی پلاس و چنل بی که حرفی ندارم چون واقعا ایده ای بود که سال ها داشتم و میخواطتم انجامش بدم وقتز دیدمتون عاشقتون شدم حس کردم که خودمین برا همین خیلی دوستون دارم.
    کلی هم شما و کارتون رو پیشنهاد کردم به صورت فعال و میکنم.

    یه سوال فقط دارم.

    آقا من این کتابا رو به زبان اصلی چطور میتونم پیدا کنم؟

  4. سلام . آقای بندری تو اپیزودها خیلی از خودت به طور پراکنده تعریف میکنی. اینو همیشه یادت باشه هر چقدر هم که بزرگ باشی به اندازه ی صنعت پادکست و جمعیت و شرایط اقتصادی فارسی زبانان کوچک هستی. تو اگر یک کارآفرین میلیونر یا هالیوود استار بودی چی میشد.

    1. شخصیت از علی بندری افتاده تر ندیدم من! از چی صحبت میکنی شما دقیقا؟

    2. علی بندری یکی از فروتن ترین آدمهایی هست که من به زندگیم دیدم. هر چقدر که رشد کرد، هر چقدر که پیشرفت کرد، همیشه و همه جا گفت “من شاید به اندازه خیلی از شماها بلد نباشم!” و اتفاقاً به نظر من راز ماندگاری و پیشرفتش با Bplus و ChannelB همین هست!

    1. مهدی جان تو دیگه چقدر بدبختی که نیازی به جواب دادن هم نداری‌. اما من اگه پادکست سازم باید حد و حدود خودمو بدونم خیلی خودمو گنده نکنم دیگه صنعت کوچک پادکست چی هست که افتخار داشته باشه آن هم برای جمعیت محدود فارسی زبانان. اگه مارک زوکربرگ بود چی میکرد میلیون ها ایرانی تو سرتا سر دنیا آدم های موفقی هستند و کار خودشون دارند اگه کسی از خارج از کشور پادکست میده یعنی اونجا نتوانسته خودشو جمع کنه که اونجا کسی باشه والا پادکست کیلو چند بود از نا توانی که خودشو با اقتصاد کوچک ایران درگیر کرده ولی خب نون حلال از هر طریقی ارزش داره اینم بگم ولی هوا ورمون نداره یه موقع . دی‌کاپریو هم اینجور به طور غیر مستقیم خودشو بالا نمیگیره.

  5. مطالب جالبی بود…… البته بیشتر سر نخهایی برام ایجاد کرد….ممنون از شما

  6. خیلی خلاصه بود واقعاً 🙂 یعنی ده دقیقه مونده بود اپیزود تموم بشه مونده بودم توی این ده دقیقه چجوری قراره جمع بشه و نتیجه گیری بشه! ما کارهاتون را عاشقانه دنبال میکنیم و باید بگم اپیزود 54 بی پلاس انقدر خوب بود که حرف نداشت و در مقابل این اپیزود شاید برای من کاربردی نبودی و خب همه چیز را اندازه‌گیری کرد که چی؟! ???? باید دوباره گوش کنم شاید.

  7. یک سلام و خسته نباشید به گروه بی پلاس

    بنظرم این کتاب ضعیف‌ترین کتابی بود که تا حالا در بی‌پلاس راجع بهش صحبت شده.
    بنظرم این کتاب کلا به بحث تخمین پرداخته تا اندازه‌گیری.
    چون اندازه‌گیری ممکنه دقیق نباشه و خطا داشته باشه (به دلایل مختلف) ولی با تخمین زدن که اساسا کل کتاب رو همین موضوع میچرخه کاملا متفاوت هست.
    بنظر میرسه برای فروش کتابش، نویسنده عنوان رو اندازه‌گیری همه چیز انتخاب کرده در حالیکه دقیقا راجع به تخمین زدن حرف میزنه و نه اندازه‌گیری.

    هنوز هم معتقدم همه چیز رو نمیشه اندازه گرفت و همه چیز رو میشه تخمین زد.

    موفق و‌ موید باشید.

  8. سلام و خسته نباشید به تیم بی پلاس
    “عجب آقای بندری.شگفتا”
    امیدوارم مجددا تو پادکست هاتون بشنوم که میگید:”این کتاب رو از بلینکیست انتخاب کردیم براتون”.در حال حاظر که تازه های نشر آموخته و….رو ارائه میفرمایید و پادکست در حد یک رپورتاژ آگهی برای این چند تا انتشارات نزول کرده.حیف از بیان خوبتوم که تو این چند سال با صبوری شنونده سیقل خورده و شنیدنی شده و حیف از تیمی که کتاب میخونه و میتونه به خوبی کتاب رو خلاصه کنه و حیف از این تعداد مخاطبی که دنبال کتاب و کتابخونی هستن.

    1. قطعاً من در جایگاهی نیستم که از سیاستهای تیم Bplus آگاه باشم ولی یکم تامل و دقت بیشتر بهم نشون داده که اول پادکستها تولید شدند و بعد کتابهای فارسیش بیرون اومدن. برای همین هم خیلی از پادکستها، تا مدتها کتابهای ترجمه فارسیش برای خرید موجود نبود. این هم فکر نمیکنم سیاست اشتباهی باشه که پادکستهایی که تولید میشن، دسترسی به ترجمه فارسیش هم همزمان موجود باشه چون همونطور که خود آقای بندری بارها و بارها گفته، پادکست بی پلاس جای کتاب خوندن رو نمیگیره.
      اما در مورد این کتاب، درسته که به اندازه بعضی از اپیزودهای دیگه، اپیزود مفیدی نبود و زیادی خلاصه بود ولی خود کتاب برای من که در فیلد “تجزیه و تحلیل آماری” فعالیت میکنم، یکی از بهترین راهنماها بود.

  9. با سلام و عرض خسته نباشید
    علی اقا ما از شما توقع بیشتری داریم
    احساس میکنم سطح کتابها افت کرده با عرض پوزش
    نمدونم دلیلش چیه ؟؟ خدا کنه گرفتار مافیای نشر نشده باشی
    من چندین بار کتابهای پادکست رو گوش دادم و کمکم دارم کتابها رو هم میخرم و در کنار پادکست میخونم

    لطفا بخشی با عنوان معرفی کتاب به سایت اضافه کنید از کتابهای خوبی ک خوندید ولی پادکست نکردید
    من منتظرم چون از لحاظ سلیقه کتاب با هم تفاهم داریم و من با توجه به پادکست شما کتاب میخرم میخونم
    امیر محمدی

  10. در این برنامه دوتا کلمه دایما با هم جابجا میشدند: اندازه گیری و تخمین.
    بنظرم این دو مطلب با وجود ارتباط تنگاتنگ، با هم تفاوتهایی دارند و چون میتوان چیزی را تخمین زد دقیقا به این معنی نیست که آن چیز اندازه گیری شده است. ممنون میشم اگر در این مورد اطلاعاتی ارایه کنید.
    درود بر شما و ممنون از برنامه های عالی. تشکر ویژه از بابت اینکه در این برنامه کمی به مفاهیم نسبتا مهندسی تر پرداخته شد. در میان سیل مطالب سلف هلپ (خودسازی؟) و علوم انسانی، جای خالی مفاهیم مهندسی به چشم میخورد. باز هم تشکر.

  11. با سلام و شاد باش میشه لطف کنید کتاب در مورد سالمندها هم داشته باشیم ممنون میشم پایدار و قوی باشید

  12. سلام
    ممنون بابت زحمات علی بندری و رفقا

    این اپیزود اصلا با سلایق من سازگار نبود و بنده پسند نکردم. به نظرم موضوع خیلی ضعیف بود.

  13. سلام و عرض ادب
    نکته اول خدا قوت بابت این کار فوق العادتون. نمیشه چیزی گفت و نمیشه توصیف کرد امیدوارم همیشه ادامه دار باشه
    نکته دوم این درصد تخفیف های اعمال شده روی کتابها بعضا یکی نیست مثلا کتابفروشی زده 20 درصد تخفیف، موقع خرید میبینی واقعا ده درصدم نیست ممنون میشم پیگیر بشید

  14. سلام ممنون از تهیه و ارایه خلاصه کتابها بصورت پادکست.
    اگه تقاضای دریافت پشتیبانی (پرداخت داوطلبانه) هر چند ناچیز از شنوندگان دارید لطفا ترازنامه های مالی خود را که توسط موسسه حسابرسی معتبر تایید شده را هم با مخاطبان (مشتریان) به اشتراک بگذارید. این خودش به نوعی فرهنگ شفاف سازی است و هم جلوگیری از فساد است. ممنون

  15. سلام خدمت علی اقای بندری عزیز
    بابت زحمت هاتون بسیار تشکر میکنم و ارزوی سلامتی و موفقیت دارم خدمتتون.
    خواستم یه اتقادی کنم ازتون
    اینکه تو پادکست هاتون خیلی از کلمات انگلیسی استفاده میکنید که اصلا برای ما مفهومی نداره هرچند بنده با انگلیسی اشنا هستم.میخوام اینو بگم اگر کلمه فارسیش بیان کنید خیلی درک و فهم مطلب و پادکستی که دارید اجرا میکنید بهتر میشه و قابل فهم تر.
    خیلی کلمات انگلیسی تون زیاد شده.
    ممنون

  16. این اپیزود رو همون روز اول شندیم ولی به هر دلیلی نشد چیزی بگم تا امروز.
    درسته دیر شد ولی ممنونم و دست شما درد نکنه

  17. با سلام و درود،
    بسیار جای تقدیر داره فعالیت شما، بسیار آموزنده و کاربردی هستن مطالب.
    یک نکته ای که شاید ذکر اون خالی از لطف نباشه، این هست که گمان میکنم تعریف درست و مناسبی از عدم قطعیت و ریسک ارائه نشد. این موضوع از ارزش کار شما و هدف این مجموعا کم نخواهد کرد، ولی از آن جایی که موضوع کتاب مرتبط با ریسک و کم کردن عدم قطعیت هاست، شاید بهتر باشه تعریف دقیق و صحیح تری از ریسک و عدم قطعیت داشت.
    ممنون از مجموعه بی پلاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *