واقعیت

اوضاع دنیا به آن بدی که خیلی از ما فکر می‌کنیم نیست

خلاصه کتاب واقعیت
توضیحات اپیزود باز کردن

واقعیت (Factfulness)

خرید نسخه‌ی کاغذی ۲۰٪ تخفیف با کد bplus

کتاب‌های bplus را از اینجا با تخفیف بخرید.

سخنرانی معروف هانس روسلینگ در تد.

پروژه‌های روسلینگ‌ها را اینجا ببینید.

موزیک‌ها : حسین نجفی |  Ketsa

اسپانسر‌: رهنما کالج

پشتیبان بی‌پلاس شوید.

ثبت‌نام در اپلیکیشن خلاصه‌ی کتاب بلینکیست

خلاصه کتاب واقعیت

چرا ما اینقدر جهان را تیره و تار می‌بینیم؟ کتاب واقعیت می‌گوید اوضاع دنیا به آن بدی که خیلی از ما فکر می‌کنیم نیست. کتاب دعوتمان می‌کند به دقیق‌تر و کامل‌تر دیدن دنیا و ده غریزه‌ی مشکل‌ساز را که باعث می‌شوند ما درباره‌ی دنیا اشتباه فکر کنیم برایمان توضیح می‌دهد.

در اپیزود چهاردهم پادکست فارسی بی‌پلاس، خلاصه کتاب واقعیت (Factfulness – کتاب فکتفولنس) را تعریف می‌کنیم.

 توی این ویدیو با پروژه‌ خیابان دلار هانس روزلینگ و همکارانش آشنا می‌شیم.
مدت زمان: ۱۸ دقیقه

چرا کتاب واقعیت را پیشنهاد می‌کنیم؟

 کتاب واقعیت از آن دست کتاب‌هایی است که می‌تواند اثر ماندگاری روی نگاه خواننده به دنیا بگذارد. بیل گیتس در مورد آن گفته “کتاب واقعیت، راهنمایی ضروری برای تفکر روشن نسبت به جهان است” و در سال 2018 به تمام دانشجوهایی که از دانشگاه‌های آمریکا فارغ‌التحصیل شدند یک نسخه از کتاب واقعیت را هدیه داد. کتاب از ده غریزه‌ای حرف می‌زند که مانع از روشن‌دیدن وقایع جهان می‌شوند. نویسنده کتاب واقعیت – هانس روزلینگ – در این  کتاب ابزارهایی را به ما معرفی می‌کند که بدون نیاز به دانستن تمام جزئیات فهم‌مان را نسبت به جهان روشن‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت کنیم. کتاب واقعیت با یک آزمون شروع می‌شود، پاسخ ما به سوالاتی که هانس روزلینگ آورده در مقایسه با جواب‌های درست غافلگیرکننده است.

 

نویسنده کتاب واقعیت کیست؟

هانس روزلینگ نویسنده،‌ پزشک، آماردان، سخنران و استاد فقید دانشگاه. ارائه‌ی تاثیرگذار نویسنده کتاب واقعیت را در تد ببینید و با کارهای جذاب و آموزنده‌ی  او و همکاران نویسنده‌اش در وبسایت گپ مایندر بیشتر آشنا شوید.

 

خرید کتاب واقعیت

 کتاب واقعیت هانس روزلینگ را نشر نوین به فارسی منتشر کرده. مانند باقی کتاب‌هایی که خلاصه‌شان را در پادکست بی‌پلاس تعریف می‌کنیم، لینک مستقیم خرید کتاب واقعیت را در صفحه از کجا بخریم ببینید.

بیشتر کنجکاوی کنیم
گشت و گذار در خیابان دلار هانس روزلینگ
گشت و گذار در خیابان دلار

زندگی مردمی که نمی‌شناسیم چقدر با زندگی ما فرق دارد؟ در اپیزود ۱۴ پادکست خلاصه کتاب بی‌پلاس درباره کتاب واقعیت بیشتر بخوانید

ما و سوگیریهای شناختی
ما و سوگیری‌های شناختی

چقدر محیط اطرافمون رو درست و منطقی درک می‌کنیم و می‌شناسیم؟ چقدر دچار خطا و اشتباه می‌شیم؟ در بعضی از بیشتر بخوانید

چرا بد از خوب قوی تر است
چرا بد از خوب قوی‌تر است؟

احساسات ما نسبت به تجربه‌ها یا حرف‌هایی که بار منفی دارند غلیظ‌‌تره، در حالی که واکنشمون به اتفاق‌های خوشایند به بیشتر بخوانید

لینک‌های خرید

پشتیبانی از بی‌پلاس کمک کنید ما بیشتر و بهتر پادکست درست کنیم

93 نظر برای “واقعیت

  1. سلام .خیلی ممنونم که این همه زحمت میکشید و کتابای خوبیو معرفی میکنید.واقعا از شنیدنشون لذت میبرم. مخصوصا از صداو لحن اقای بندری. من این اپیزود رو که گوش دادم به نظرم اومد که ازش یه مستند تو شبکه منوتو دیدم که خیلی جالب بود و این نمودارایی که میگید به صورت چهاربعدی نشون داده بود و خیلی زیبا همه چیز به تصویر کشیده شده بود و کاملا تو دهن ادم حک میشد. من که از مستندش لذت بردم ولی نمیدونم اسمش چی بود. یه سوال دارم چرا گاهی وقتا قسمت کامنت اپیزودا در اپلیکیشن پادکست انگار حذف میشه و وجود نداره و من نمیتونم کامنت بذارم گاهی هم انقدر سرعت بالا اومدن وبسایتتون پایینه مه مجبور میشم از وی پی ان استفاده کنم. ذر اخر بابت تلاشی که میکنید بی نهایت سپاسگزارم

    1. اصلا باورم نمیشه. باز از سوئدی دلخوش این چرت و پرتاب برمیاد. از تو ایرانی چرا. میگما برو به زنای بلوچ که تو یه سال چهل تا نوزاد از دست دادن فقط چون نزدیک روستاشون یه مرکز درمانی نبوده، بگو آمار مرگ و میر نوزاد چقد تو جهان کاهش داشته. شک ندارم حالشون بهتر میشه. یه سرم برو خوزستان. در داهاتای شوش. به این دختربچه ها سیزده ساله که هرکدوم سه چهارتا بچه دارن بگو ایران رکورد دار کاهش فرزند اوریه. یعنی شماها نمیفهمید من زن پایتخت نشین بچه دار نشدم که آمار نصف شده و وضع اون همچنان همون کثافته؟ یعنی نمیفهمید با این سرعت و حجم پیشرفت تکنولوژی اینکه الان ما انقد عقب موندگی داریم یه چیز منفیه؟ نمیفهمید طبق معادلات سیاسی و اقتصادی افغانستان هرگز تبدیل به سوئد نمیشه؟ پشمای آدم می‌ریزه. از دقیقه به دقیقه حرفات اصلاح طلبی و چپول بودن میزنه بیرون

  2. سلام
    جناب بندری و سایر دوستان پست صحنه سلام
    اولا از شما بابت این مطالب تشکر میکنم
    احتمالا با این کتاب و مواردی که در مورد ایران داخلش ذکر میشه مورد هجمه قرار میگیرید
    من حقیقتا این کتاب را ندیده و نه خونده بودم اما بارها شنیده بودم که ادعا میکنند زمان انقلاب ایران از کره جنوبی از نظر درآمد سرانه سالانه جلوتر بوده و انقلاب باعث شده ما برسیم به نقطه فعلی و کره جنوبی برسه به صدر پیشرفته ترین ها و ثروتمندترین ها
    اما وقتی رفتم جزییات این ادعا را مثل این آقای نویسنده نگاه کردم متوجه شدم ما بدلیل بالا رفتن قیمت نفت و صادرات نفت درآمد بیشتری داشتیم درصورتیکه کره در حال توسعه فروش تکنولوژی هایی مثل کشتی سازی، فولاد، الکترونیک،خودرو (از سال 1348)، … بوده نه خام فروشی منابع و همزمان افزایش جمعیت و بالارفتن تورم و هجوم روستاییان به شهرها
    الان خوشحالم بدون خوندن این کتاب راه مشابهی را میرفتم
    موفق و پیروز باشید

    1. بسيار خوش شانس و خوشحالم كه با شما و وب سايت جذابتون آشنا شدم ، دستتون درد نكنه ، در انتظار پادكست هاي جذاب آينده هستيم ، دستتون درد نكنه ،

  3. سلام
    عاای بود
    واقعا علاقمند شدم به خوندنش
    خواستم اعلام کنم که به خوبی تونستید شنونده رو به خوندن کتاب ترغیب کنید

  4. مرسی که تو گوشامونی آقای علی بندری
    هر قسمتی که از پادکستاتو می شنوم، دقیقا حالیو بهم دست میده که فیلم خوبیو می بینم، قشنگ تا یک هفته تحت تأثیرشم و دارم به چلنجا و سورپرایزایی که میشم فکر می کنم.
    فعلا که بی پولیم و مرسی ازین خدمت بزرگ رایگانی که واسه مردم ایران انجام می دی.
    راستیتش، این پادکستت منو ازون حال داغون خمودگیو افسردگیم نجات که نه به کلی و استارت تکون دادنمو زد
    امیدوارم بخونی این کامنتو و با قدرت فصل های بعدی بی‌پلاس رو ادامه بدی، لااقل واسه منی که سالیان سال کتاب خوندن واسم خسته کننده بود، از جهل مرکّب داره نجاتم می ده (امیدوارم البته)
    و می خوام بگم بهت که آره موّفق شدی و لااقل من یکی رو مشتاق به خوندن اوّلین کتاب غیر داستانی کردی.

    1. دقيقا????????اولين كتاب غير داستاني من هم بود

  5. سلام و تشکر فراوان از کار حرفه ای که در هر دو پادکست در حال ارایه هستید
    خواستم پیشنهاد بدم برای فصل دوم بی پلاس سراغ کتاب The Off Switch هم برید.
    هم در مسیر و سبک و سیاق کتابهایی که کار کردین میخوره و هم موضوعی داره که همه ماها گرفتارش هستیم

    The Off Switch by Professor Mark Cropley

  6. سلام خیلی اپیزود جالبی بود. ممنون. من واقعا به این اپیزودهای شما معتاد شدم و مرتب اپ پادکستمو چک می کنم ببینم نسخه جدیدی اومده یا نه. چرا برای نسخه های الکترونیکی و صوتی با فیدیبو و نوار قرارداد نمی بندید؟

  7. من 2 تا از این کتاب رو خریدم که یکیشو هدیه میدم به یه عزیزی. و فکر کنم بهترین هدیست این کتاب.
    و بسیار ممنونم از آقای علی بندری بابت زحماتش و هدف بزرگش.

  8. سلام
    لطفا در توضیحات اپیزود لینک گودریدز رو مانند سایر اپیزودها بذارین.
    ممنون

  9. سلام به دوستان پادکست بی پلاس
    من دو روزه که با پادکست شما آشنا شدم، اپیزود آخر (واقیعت) رو کامل گوش دادم، باید بگم کارِتون حرف نداره، یه تیم حرفه ای و کاربلد، جناب بندری عزیز بسیار عالی هستن.
    واسه معرفی این شاهکار از هانس رزلینگ فقید هم بسیار سپاسگزارم، واقعا تاثیرگذار و مفید بود، حتما این کتاب فوق‌العاده رو تهیه و مطالعه میکنم.
    امیدوارم فعالیت بیشتری داشته باشین
    باز هم ممنون.

  10. سلام مجدد
    من بعد از گوش دادن به این پادکست کتاب اونو هم خریدم و خوندم. روح هانس روسلینک شاد که دنیا با امثال اون جای بهتری برای زندگی میشه و درود به شما که با زحمتهایی که می کشید ما رو با این اثار ارزشمند آشنا می کنید. شما هم مسلما به بهتر شدن دنیا کمک می کنید. به نظر من جامعه ما بسیار به مصیبتهای غرایزی که در این کتاب ذکر شده مبتلا است و این ممکنه باعث بشه جامعه ما از چاله در بیاد و به چاه بیفته. چیزی که ما نیاز داریم واقع بینی در خصوص شرایط خودمونه. باز هم سپاسگزارم و به شما و همکارانتون خسته نباشید می گم. در عصر پر شتاب کنونی و بمباران اطلاعات و عدم تمرکز ناشی از اون،شما بعد از مدتها منو با کتابخوانی آشتی دادید.

  11. سلام، مرسی از پادکست خوبتون. میشه لطفا لینک اپیزود رو در بلینکیست هم بذارید که اگه خواستیم بتونیم انگلیسی‌اش رو هم گوش کنیم. مرسی.

    1. سلام
      تاجایی که میدونم بلینکیست متن خلاصه کتاب رو داره نه صدا.

  12. سلام. ممنون از تک تک زحمت هایی که همه ی اعضای گروه انجام میدین برای بالا بردن سطح آگاهی ما. خیلی خیلی خیلی اتفاق خوبی هستین. من خوشحالم که توی زمانه ای زندگی میکنم که میتونم تجربه کنم لذت شنیدنِ پادکست هاتون رو. همونطوری که بی منت کمک میکنین که انسانیت رو شفاف کنین واسه ی همتون زندگی شفاف و پر از آگاهی آرزو میکنم ????????موفق باشید

  13. عالی بود بهتریناپیزود بود تا بحال .ممنون از همگی ت. یه قسمت در مورد بررسی خانواده های کورهای مختلف که سطح در امدی یکسان دارند و پروژه ای که بصورت عکاسی تعریف شده صحبت شد .ولی من لینک رو پیدا نمی کنم .

  14. سلام و عرض احترام
    مرسی ب خاطر پیشنهاد عالی تون. من اولین بار سر کلاس توسعه اقتصادی دکتر نیلی با کارهای ایشون آشنا شدم و گپ ماندر و ابزارهای رو شناختم و عکسهای سبد خانوار رو دیدم و کلا با توضیحات دکتر نیلی که تو مکتبخونه هم در دسترسه این مباحث رنگ جذابترین ب خودش گرفته.
    خواستم بگم پیشنهاد کتابی که دادید عالیه ولی ی ترجمه دیگه هم از این کتاب موجوده با عنوان واقع نگری. از انتشارات ملکیان که ویرایش بهتری از پیشنهاد شما داره. قیمت ای بوک ش از تخفیف خورده ورژن شما ارزونتر و نثر روان تری رو برای مخاطبش فراهم کرده. اتفاقا تو طاقچه هم هست. خواستم بگم نمونه اون ترجمه رو هم ببینید و بعد انتخاب کنید

  15. سلام
    خیلی کتاب جالبی بود.البته صدا و مدل تعریف کردن آقای بندری هر کتاب یا داستانی رو جالب میکنه.
    این خیلی خوب هست که عادت کنیم براساس factها اظهار نظر کنیم و چه حیف که اون همه تلاش برای کنترل جمعیت از بین رفت.

  16. سلام ممنون بابت پادکست خیلی خوبتون
    من این متن رو از دوستی دیگر نقل میکنم اگه امکان داره بررسی کنید و پاسخ بدید ممنون میشم.
    اپیزودی که فرستادی خوبه منتها چون ترجمه هست وقایع وضع موجود کشورهای توسعه یافته ملاک تحلیلها ونتیجه گیریهاش هست.
    بله کشورهایی که الان توسعه یافتن اواخرقرن نوزده واوایل قرن بیستم وضع اسفناکی داشتن بطوریکه کشوری مثل سوئد که درچندبخش ازین اپیزود موردمثال قرارگرفت ازایران وام های چندین هزاردلاری گرفته.
    یامثلا هلند درحال ورشکستگی وفروپاشی بوده ایران نجاتش داده ودر موزه مرکزی این کشور لوح تقدیر ازحکومت شاهنشاهی ومردم ایران موجود هست.
    به هرحال برای ایجاد امید درجامعه ایران مقایسه وضع قدیم وجدید جواب نمیده واصلا غلطه وبرای همون کشوراخوبه.
    دررابطه با آمار فقر ومرگ ومیر وزادوولد ارتباط آنها هم اشتباهات فاحشی دراین اپیزود هست که یکی ازنشونه هاش اونم فقط دربخش حمل ونقل وترافیک کلیپی که برات فرستادم.

  17. سلام. خسته نباشید میگم به تیمتون. کتاب های معرفی شده تو فصل اول عالین. بعد مدت ها دوباره کشیده شدم سمت کتاب خوندن با گوش دادن به اپیزود ها. این کتاب تلنگر بزرگی بهم زد.
    تشکر ویژه از علی بندری با صدای خوبش

  18. درود و سپاس برای معرفی این کتاب.
    عالی بود توضیحات شیوا و دلچسب شما.
    حتما این کتاب را میخوانم . پادکست واقعیت بسیار تاثیر گذار بود و پیش خودم گفتم که سالهاست به هیچ چیز جهانی،کشوری، فردی به دیده مثبت و تغییر به سمت بهبود نگاه نکردم. ولی واقعا با اعداد و ارقام بررسی و تحلیل در این کتاب میتوان نتیجه گرفت که این عدم بهبود و ندانستن واقعیتها نگاه اشتباهی بوده است.

  19. سلام از شما آقای بندری خیلی ممنونم ولی سه ماه تنهایی سخته در ضمن منم خلاصه کتادب رو در پنل وارائه دادم

  20. سلام من خیلی دوس داشتم که بتونم پشتیبان پتدکست باشم. چون واقعا کاراتون رو دوس دارم. چند بار هم تلاش کردم تا الان ولی متاسفانه نشد. نمیدونم چرا. یه مشکلی داره زمان پرداخت برای ارتباط با بانک که امیدورام به زودی رفعش کنید. (من ایران هستم) کیفیت کارتون هم در پادکست هم انتخاب و ارائه مطالب هم سایت و موارد جانبی که توی سایت جمع آوری میکنید فوق العاده اس. خیلی عالیه. ممنون بخاطر تمام زحماتتون. 🙂

  21. سلام من خیلی دوس داشتم که بتونم پشتیبان پادکست باشم. چون واقعا کاراتون رو دوس دارم. چند بار هم تلاش کردم تا الان ولی متاسفانه نشد. نمیدونم چرا. یه مشکلی داره زمان پرداخت برای ارتباط با بانک که امیدورام به زودی رفعش کنید. (من ایران هستم) کیفیت کارتون هم در پادکست هم انتخاب و ارائه مطالب هم سایت و موارد جانبی که توی سایت جمع آوری میکنید فوق العاده اس. خیلی عالیه. ممنون بخاطر تمام زحماتتون. 🙂

    1. سلام
      ممنون از پشتیبانیتون، معمولا اگر فیلترشکن فعال باشه پرداخت ریالی به مشکل می خوره.

  22. سلام جناب بندري.
    آقا من سر پادكستهاي شما با خانمم به مشكل خوردم، اول كلي زور زدم بشينه پادكستهاي شما رو گوش كنه، قبول نميكرد، ميگفت حوصله ندارم. بعد كه امتحاني يكي از اپيزودها رو گوش كرد، ديگه معتاد شد. چند روزه ميگه چرا بي پلاس تموم شد؟ هر روز دارم دلداريش ميدم ميگم ناراحت نباش عزيزم، سري دوم هم ميسازه آقاي بندري، خلاصه الان داستان داريم ديگه. آخه چرا اينقدر پادكستهاتون باحاله كه اينجوري مارو معتاد ميكنيد؟ اميدوارم هر چه زودتر فصل دوم پادكستهاي بي پلاس منتشر بشه، جفت پادكستهاتون توووووپه، دوستتون داريم. موفق باشيد

  23. كاش نسخه صوتي كتاب رو هم با صداي خودتون ميساختيد، مطمعنم تمام كتابايي كه با صداي شما صوتي بشه ركورد فروش رو ميزنه

  24. شنیدنش همین الآن تموم شد و عالی بود. کتابش رو هم الآن میخوام سفارش بدم و بخونم. خیلی خوشم اومد از این دیدی که داشت. از انتخاب این کتاب و موضوع خیلی ممنون.

  25. یک ماه پیش این اپیزود رو گوش دادم . امروز سر یه موضوعی یهوو مغزم بی مقدمه وصلش کرد به مطالب این اپیزود! میخوام بگم این قدر کارتون درسته که توی ناخودآگاه ما هم نفوذ کردید! واقعا براتون آرزوی سلامتی و تندرستی می کنم که همیشه به کارهای تاثیر گذارتون نیاز داریم

  26. در اواخر پادکست اشاره ای یه بهبود بعضی شاخصها در ایران شده بود مانند کنترل جمعیت
    حرکت و نتایج خیلی خوبی در دهه 1370-1380 اتفاق افتاد .
    ولی در حال حاضر افرادی به اتهام نفوذ برای کاهش جمعیت زندانی هستند و تبلیغات صداو سیما از کاهش رشد جمعیت به عنوان یک توطئه صهیونیستی یاد و به معتقدانش حمله می کتد .

  27. با عرض سلام خدمت آقای بندری بزرگوار
    بابت تمام زحمتهایی که برای تهیه اپیزودها کشیدید کمال تشکر را دارم.همچنین ایجاد انگیزه کتاب خواندن در من کردید.لطفا متنهای اپیزودهای آخر را در سایت قرار دهید تا برای مرور دفعات بعد هم مفید باشه.بازم تشکر میکنم که در جهت اعتلای سطح فرهنگی جامعه قدم برمیدارید.به امید دوباره پخش شدن اپیزودهای جدید در جهت روشنگری جامعه

  28. سلام.
    چرا متن کامل اپیزود هنوز منتشر نشده.
    من خیلی وقته منتظرم.
    نکنه بیخیال شدید

  29. سلام ،خسته نباشید، مرسی از کار مفیدی که کردی، می خواستم یه خاطره براتون تعریف کنم. دو سال پیش پسر داییم بعد از ۱۵ سال برگشته بود ایران و مرتب از دوستای کانادایی پیام می گرفت که عکسای شتراتونو برامون بفرست یا از شترسواریت برامون عکس بفرست. برای من واقعا طرز فکرشون جالب بود.

  30. سلام جناب بندری. ممنون از زحمات شما بنده به شخصه از مطالب ارایه شده استفاده بردم. ولی از همین مطالب یاد گرفتم همه چی رو بررسی کنم و صحت مطلب برام محرز بشه. در مورد 4 سطح دسته بندی افراد جهان با شاخص درآمد و امکانات، بنظر دسته اول و دوم با درآمد روزی یک تا 4 دلار را می توان در زمره افراد فقیر و کم بهره دانست و دسته سوم و چهارم که درآمدی بین 16 تا 64 دلار در روز دارند را بعنوان افراد برخوردار متوسط به بالا دانست که از امکانات پزشکی و تحصیل و … برخوردارند. لذا گروه اول که سطح یک و دو باشند 4 میلیارداز افراد جهان رو تشکیل می دهند بعبارتی 4 از 7 میلیارد حدود 57 درصد جمعیت این دنیاست!
    و واقعیت بیان شده توسط دانشجویان جناب هانس چندان دور از واقعیت نبوده است!.
    نتیجه اینکه با همین ابزار و رویکردی که کتاب در اختیارمان می گذارد می توان به کنکاش در آن پرداخت.

  31. با درود، با بی پلاس بیگانه بودم. الان همه کامنتها خانمها و آقایان را خواندم و تشویق شدم که با وجود کشغله و گرفتاریهای زیاد، به گروه دوستداران بی پلاس بپیوندم و پادکستها را بشنم.

  32. سلام، عالیییی بود.ممنون از این که دنیاهای جدید و کتاب هایی که حامل شون هستن رو اینقدر شیوا در معرض ذهنمون قرار میدین. واقعا درودددد به همگیتون.
    من معتاد این متن اپیزود ها هم شدم و خیلی لطف می کنین که متن این اپیزود رو هم به اشتراک بگذارین.سپاس

  33. سلام و تشکر از علم مفیدی که نشر می دهید. لطفا بهترین ترجمه از این کتاب را معرفی نمائید؟ ممنون

  34. با سلام و احترام و خداقوت خدمت کلیه عزیزان که در این برهه حساس جهت ارتقا فرهنگ و دانش ایرانیان کمک موثری می کنند. دست مریزاد . میخواستم ببینم عکس هایی که در پادکست اشاره شد در خصوص 4000 عکس از زندگی اقشار مختلف مردم در سراسر دنیا در سایتی قابل دسترس هست؟ متشکرم

  35. سلام
    ممنون از علی بندری عزیز که نظر همه رو نسبت به پادکست فارسی عوض کرد.
    ای کاش اسپانسرینگ قوی تر و پایدارتری پشت چنل بی و بی پلاس بود که می تونستن بیشتر کار کنن و تبدیل به کار فول تایمشون بشه.
    حرفه ای ترین پادکست فارسی

  36. با سلام و خسته نباشيد خدمت شما عزيزان و آقاي علي بندري گرامي
    واقعاً ممنونم از همه شما و آشنايي من با اين پادكست و زحمات شما يكي از نقاط عطف زندگي من بوده.
    اميدوارم با انرژي ادامه بديد و آينده كشور ما با وجود افرادي مانند شما قطعا روشنه و اميدوارم همه با هم تلاش كنيم روزهاي بهتري رو براي خودمون، كشورمون و نسلهاي آينده بسازيم

  37. کارتون فوق‌العاده‌س، من اصولا به کتابای داستانی علاقه‌ی بیشتری دارم و تعداد معدودی کتاب غیر داستانی خوندم، اما تک تک کتابایی که معرفی میکنید برام جذابه، امروز کتاب واقعیت رو خریدم، خوندنش خیلی لذت بخشه و باید بگم پادکست‌تون کمک خیلی زیادی برای فهم بهتر مطلب میکنه. مانا و سربلند باشید.

  38. سلام آقای بندری عزیز
    برای اولین بار با گوش دادن پادکست مشتاق خوندن کتاب و خریدش شدم کارتون عالی بود .
    بی صبرانه منتظر رسیدن کتابم هستم و به بقیه هم پیشنهادش میدم
    منتظر فصل بعدیتون هستیم

  39. سلام خدمت همه عزیزان زحمت کش در دو پادکست بی و بی پلاس
    با تشکر فراوان بابت وقت و انرزی که میذارید
    ممنون بابت حسن سلیقه و انتخابهای عااااالیتون

    اما در مورد این کتاب
    نکات بسیار جالبی رو بهش اشاره کرده و شما هم بیان کردین
    تقسیم بندیهای درست، قضاوت بر پایه فکت های مختلف، غرایضی از انسان که میتونه سبب اشتباهات ما در تصمیم گیری بشه و …..
    اما به نظر من این نویسنده محترم بهتر شدن تدریجی دنیا رو بیشتر از منظر پیشرفت علم و تکنولوژی میسنجه
    اینکه الان ما نسبت به گذشته زندگی راحتتری داریم کاملا درسته و به خاطر پیشرفت تکنولوژی هست
    اینکه مرگ و میر نوزادان کمتر شده راههای علاج خیلی از بیماریهای سخت کشف شده به دلیل پیشرفت علم هست
    اما آیا وضعیت کره زمین رو به بهبوده؟ وضعیت اختلاف طبقاتی اقتصادی رو به بهبوده؟ و یه سری سوالات از این قبیل
    تو برخی موارد هم خیلی خوشبینانه یه سری مسایل رو تعریف کردن. مثلا بحث کلاس اجباری آموش صحیح رابطه جنسی قبل از ازدواج.
    اولا مساله ای که تو خیلی کشورهای دیگه در دوران نوجوانی مورد بررسی قرار میگیره و همه سوالات و کنجکاویها جواب داده میشه و مشکلات تا حد زیادی برطرف میشه رو تازه در ابتدای ازدواج (ببخشید) به مضحک ترین شکل راجع بهش صحبت میکنند. دوما اینکه هرکسی تو کلاسها شرکت کرده باشه میدونه که هم شخصی که مسئول توضیح دادن اسلایدها و تصاویر هست و هم شرکت کننده ها فقط از روی اجبار و رفع تکلیف تو کلاس حاضرند و فقط لحظه شماری میکنند که تموم بشه و برن دنبال مابقی کارها. و اینکه به این موضوع به عنوان یک مساله ممتاز و قابل توجه و مفید اشاره شده به نظرم کمی خوشبینانه بوده.
    من اصلا نمیخوام بدبینانه به قضیه نگاه کنم و همونطور که اول صحبتهام گفتم کلی مطالب جالب و آموزنده در این کتاب و پادکست گفته شده ولی به نظرم جای بحث داره و به قول نویسنده باید از “زاویه های مختلف” موضوع رو بررسی کرد.
    شاید بد نباشه در انتهای پادکستها بیشتر راجع به برداشتها و نظراتمون در مورد پادکست صحبت کنیم و از نظرات بقیه هم استفاده میکنیم.

    باز هم ممنون بابت بودنتون
    خدا قوت و همواره سلامت و پر انرژی باشید

  40. عالی بود. عالی

    من اغلب با دوستهام در این رابطه صحبت می کردم ولی الان حرفهام دارای آمار و ارقام و کتاب مرجع شد.
    متاسفانه ما حواسمون نیست که رسانه ها چقدر به شکل فکرمون خط می دن. چقدر بایاس رسانه ها به دلیل جذب مخاطب بیشتر روی اخبار منفی و بد و تکان دهنده متمرکز شده.
    حرفهاش خیلی خیلی حسابی بود.
    ممنون از انتخاب کتاب.

    1. با عرض سلام و ادب
      از آقای علی بندری و همه کسانی که به ایشون کمک میکنن سپاسگزارم.

      یه خواهش هم دارم؛
      لطفا لطفا تو کانال تون هر کتابی رو برای طرفداراتون برای خرید تبلیغ نکنین. منظورم ترجمه هایی هستش که تو بازار وجود داره. خداییش اگه ترجمه خوب نیست، معرفیش نکنین.
      نمونه ش همین کتاب واقعیت هستش با ترجمه‌ سرکار خانم بهار رحمتی. خدایی ترجمه خیلی بدی هستش. اصلا متوجه نمیشی چی میگه. خیلی هست ولی یه نمونه ش صفحه 24.
      کی می تونه بگه ما تو فارسی اینجوری حرف می زنیم؟
      ” پس از نشست داووس، مسائل به خود شکل گرفتند”.
      مسائل به خود شکل گرفتند؟ این جمله کجاش فارسیه؟!

    2. کتاب در دامگه حادثه نوشته پروز ثابتی راچطور تهیه کنم؟

    3. کتاب در دامگه حادثه نوشته پروز ثابتی راچطور تهیه کنم؟

  41. از کارهای شما بسیار لذت بردم. ایده این کتاب رو خیلی دوست داشتم و علاقه مند به خرید کتاب شدم، و خریدم.
    اما بعد از شروع کردن کتاب خیلی زود پی بردم کتاب برام حرف تازه ای نداره و قبلا اصل کتاب رو می دونم و تنها مصادیق جدیدی بهم اضافه میشه.
    نمیدونم این اتفاق آیا برای دیگری هم افتاده یا خیر، که اگر افتاده باشه باعث میشه از خرید و خواندن کتاب منصرف بشود.

  42. سلام.
    ممنون از زحماتتون.
    خواستم بگم چرا متن کامل اپیزود ها تون رو دیگه نمی زارید؟
    ما که نا شنوا هستیم، و فقط از طریق متن لذت می‌بریم، لطفا تبعیذ قائل نشید.
    سپاس علی بندری عزیز

    1. چون چندبار بدون اجازه از متن اپیزودها استفاده شده بود ناچار شدیم متن کامل را از سایت برداریم

  43. Dear Mr. Ali Bandari,
    First of all, I would like to express my deep gratitude for your priceless podcast.
    Not only the contents are brilliant, but also your narration style is as delicious as hot chocolate.
    About this episode, believe me, actually CULTURE is not changeable!
    Please check out this video:
    https://www.aparat.com/v/Fn4Gl
    Once again thank you for effort and time.
    With my compliments,
    Mohsen

  44. بسیار عالی
    از اونجایی که می دونم آدم دقیقی هستی این رو گفتم بگم که چند بار gdp رو تولید ناخالص ملی مطرح کردی، درستش تولید ناخالص داخلیه .
    راستی چرا کاواک هیچ تخفیفی به کتاب های بی پلاس نمی ده؟؟

  45. خدایااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    عجب کتابی عجب تفکری من دقیقا همین تفکر دارم ولی احساس میکردم من تنها توی این دنیا اینطور فکر میکنم این کتاب به جنگ تفکر تمام ادمهایی میره که حداقل من میشناسم چه از دور چه از نزدیک

    1. مطالب خوبی در پادکست مورد اشاره قرار گرفت، اما من نگاه ساده انگارانه به برخی از آمار ها رو رد میکنم. سیاست های جمعیتی مخصوص هر کشورند و جزو موضوعاتی هستند که حداقل در امریکا سری محسوب میشن. اینکه تقسیم برای ساده کردن عدد برای فهمش یه راهکاره، چرا تو مقایسه رشد جمعیت آمریکا و ایران تو سالهای اخیر در حداقل پادکست استفاده نشده.
      ازدیاد جمعیت تو هر کشوری امروزه یک عامل قوت هست. شاید آمریکا اینو پنهان کنه و عکسش رو به کشورهایی از جمله ایران القا کنه. لطفا توجه به این موضوع داشته باشیم.
      همه پیشرفت ما رو رها کردن و تو کتاب فقط به کاهس جمعیت ما به عنوان معیار پیشرفت اشاره کردن! کتاب رو ندیدم اما در پادکست اینطور بود.

  46. سلام
    نسخه ی الکترونیکی کتاب رو با اسم “واقع نگری” میتونید از اپلیکیشن طاقچه با 50 درصد تخفیف به قیمت 3 هزار و پانصد تومان بخرید.
    موفق باشید 🙂

  47. با سپاس از شما و پاکست فوق العادتون
    بله شاید آمار سلامتی و آموزش بهتر شده باشه
    اما وضعیت آسیب به محیط زیست چی ؟؟ قطعا وضعیت محیط زیست در مقایسه با صد و حتی بیست سال پیش به شدت وخیم تره، و هیچی از این مهم تر نیست که ما داریم تنها محل زندگیمون رو نابود میکنیم

  48. درود،خداقوت.
    از خوبیای این پادکست این بود که تاکید می کرد که فکت هارو به تنهایی نبینیم بلکه اونارو در یه بستر بررسی کنیم. و البته نکات خوب دیگه ای هم داشت که با توجه به فرصت کوتاه اونارو خط می گیرم و به چندتا نقد می پردازم: امروزه تو زمینه های مختلف اطلاعات و آمار زیادی در اختیار داریم، و فکت های متنوع تو بحث های مختلف ارائه میشن.امروزه تو فضای کشور خودمون وقتی با یه دانشجو بحث می کنیم سریع یه سری فکت ارائه میده،بدون اینکه هیچ تعریف خاصی از موضوع مورد بحث داشته باشه. تو همین پادکست هم از دنیای بهتر صحبت می شد، اما خود نویسنده تعریف روشنی از دنیای بهتر نداشت و صرفا در ضمن ارائه فکت ها می شد پی ببریم که یه حالت عوامانه ای از دنیای بهتر مدنظرشه.این که ما با فکت صحبت کنیم أمر پسندیده ایه، اما فکت باید در دل یه نظام معرفتی باشه.لااقل فضای دانشجویی تراز اول کشور خودمون پر شده از این فکت هایی که بر اساس یه جهان بینی هدایت نمیشن.عرضم در کل اینه که تاکید زیاد رو فکت ها خودش یک نوعی از چیزیه که میشه بهش گفت تفکر سطحی.

  49. سلام
    خواستم سپاسگزاری من هم سپاسگزاری باشه در کنار بقیه تشکر ها!
    این اپیزود و این کتاب رو خیلی دوست داشتم. واقعا دید آدم رو به اتفاقات اطراف عوض میکنه و همین هم شایان تقدیره.

    ممنون از کار خیلی خوبتون

  50. سلام و احترام
    علی جان بندری، خسته نباشی.
    کتاب بسیار کثیفی ست، به این دلیل که از جمله کتاب هایی ست که دانشمندان سرمایه داری سعی در تلطیف و توجیه علمی وضع موجود دارند و تمام زور نظری خود را بر این پایه می گذارند:
    “نظام سرمایه با تکیه بر تکنولوژی، علم، رفاه و … فقر مطلق و بدبختی کف هرم در حال بهبود است، دیگر به شکاف بین طبقه سه و چهار توجه نکنید”
    ما سرمایه داران همه را به یک تفاله رفاه نسبی رسانده ایم، پس دیگر خفه شوید و درباره ی وضع بد جهان ناله نکنید ببینید چه قدر آمار ها رو به بهبود است!
    در همان آمار های خوشگل رو به بهبود، اشاره به آمار پخش سرمایه در دنیا نمی کنند. مبادا شکاف میان یک پنجم انسان ها با بقیه عیان شود.
    اگر آمار دوست دارید قسمت اول دموکراسی در کار رو گوش کنید:
    https://datwfa.blubrry.net/?paged=2

    پی نوشت:
    علی بندری، شما کار درستیت به عنوان یه پادکستر حرفه ای ثابت شده ست! ممنون از صدای گرم و کیفیت مطلوب فنی پادکستت.

    1. جمله درون گیومه اشتباه است!
      منظورم این بود:
      “نظام سرمایه با تکیه بر تکنولوژی، علم، رفاه و … فقر مطلق و بدبختیِ کفِ هرم را بهبود بخشیده است، دیگر به شکاف بین طبقه سه و چهار توجه نکنید”

  51. با سلام
    تو این روزهای پر از نا امیدی این پادکست بسیار عالی بود. حتی اگر یه چیزهایی مثل محیط زیست رو به بدتر شدن هست، باز هم باید سبد مشکلات رو دید و سنجید که در کل همه سبد مشکلات رو به بهبودی هست. ممنون بابت صدای گرم شما و حتما این کتاب رو میگیرم و میخونم.

  52. این قسمت برای من خیلی مفید بود. در پاسخ به دوستی که گفتند این آمار ها حاکی از رفاه نسبی در کف هرم است و فاصله دو قشر درآمدی چهار و پنج همچنان باقی است ، معتقدم احتمال داره نطرشون درست باشه یا خیر ، راستی آزمایی در توان دانش من نیست. اما فرق است بین نیاز و خواسته. سطح درآمد سه به بالا دیگر نیاز محسوب نمیشود ، خواسته است. خیام ، نیازهای واقعی را در یک رباعی خلاصه کرده است :
    در دهر ، هر آنکه نیم نانی دارد
    از بهر نشست آشیانی دارد
    نه خادم کس بود نه مخدوم کسی
    گو شاد بزی ، که خوش جهانی دارد
    همه اینها ، به یادگیری و آموزش های کودکی برمیگردد و این آموزه ها نگرش انسان را تشکیل میدهد و موجب حس خوشبختی یا خلاف آن میشود.

  53. این بهترین اپیزودی بود که توی پادکست شما شنیدم ، واقعا ترغیب شدم کتاب رو بخونم ، خیلی ممنون از زحمت هایی که می کشید، باز هم از این دست کتاب ها و از این نویسنده بزارید.

  54. عالی
    من بار دوم هست دارم بعضی گزیده هارو مجدد گوش میدم
    همیشه موفق باشید
    فصل چهارم بترکونید

  55. سلام آقای علی بندری عزیز و تیم فوق العاده بی پلاس،
    خیلی خیلی ممنونم از معرفی این کتاب بی نظیر. چقدر دید آدم به زندگی مثبت میشه با شنیدن این کتاب. عالی بود.
    امیدوارم سال های طولانی با همین عشق و اشتیاق و انرژی به مردم ما کتاب های تازه و دیدگاه های تازه معرفی کنید و یاد بدید. امیدوارم اشتیاق، کنجکاوی و انرژیتون به همه ی ما سرایت پیدا کنه که این روزها هممون خیلی بهشون احتیاح داریم.
    پاینده بمانید و با اشتیاق
    ارادتمند شما

  56. سلام
    وقتتون بخیر
    ما بابت تهیه این پادکست هزینه ای نباید بدیم
    رایگان هستش!؟

  57. سلام. ممنون از پادکست خوبتون. یه سوال داشتم: از این کتاب چندین ترجمه در بازار موجوده: واقعیت، واقعیت نگری، زندگی بر محور حقیقت، همه حقیقت و…
    پیشنهادتون کدوم ترجمه س

  58. سلام عرض ادب و احترام خدمت دوستان و شرکای عزیز
    از همون لینک بنده کتاب رو تهیه کردم اما تخفیفی درنظر گرفته نشد
    درسته کتاب با ریال قابل قیاس نیست اما محض اطلاع گردانندگان محترم و اطلاع رسانی از نشر نوین تهیه کردم
    ممنون بابت حضور همگی
    به امید ایران آزاد و آبادتر با هموطنانی آگاه تر و اثربخش تر و قلبی آرام‌تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *