باغبان و نجار

نجار و باغبان
توضیحات اپیزود باز کردن

یک ایده‌ی سالم و طبیعی برای فرزندپروری

نویسنده: آلیسون گوپنیک

متن: عباس سیدین I روایت: علی بندری I تدوین: امید صدیق‌فر

موسیقی تیتراژ: پیمان عرب‌زاده

خلاصه کتاب باغبان و نجار

کتاب “باغبان و نجار” از آلیسون گوپنیک به طور استعاری این دو پیشه رو نماینده‌ی دو روش تربیتی متفاوت معرفی کرده. نجارها والدینی هستن که می‌خوان بر طبق دستورالعمل‌های موجود عمل کنن تا فرزندشون طبق هدف و برنامه‌ریزی اون‌ها رشد کنه. در مقابل باغبان‌ها می‌دونن که هیچ تضمینی وجود نداره که شخصیت و آینده‌ی فرزند اون مدل خاصی که مد نظر والدینه شکل بگیره. مثل گیاهی که می‌کاری و ازش مراقبت می‌کنی اما متغیرهای زیادی روی اکوسیستم گیاه اثر می‌ذارن و پروسه‌ی رشدش رو غیرقابل پیش‌بینی می‌کنن.

کتاب باغبان و نجار تاکید داره که تربیت کودکان نباید یه پروژه با هدف مشخص باشه، بلکه باید یه رابطه لذت‌بخش و همراه با حضور در لحظات روزمره باشه. نویسنده کتاب باغبان و نجار توضیح می‌ده که ذهن بچه‌ها به طور طبیعی بی‌نظمه و این بی‌نظمی در حقیقت نشونه‌ای از خلاقیت و قابلیت یادگیری بالای اون‌هاست.

به نظر گاپنیک مدل باغبان با ماهیت تربیت فرزند چه از نظر تاریخی و چه از نظر تکاملی مطابق‌تره. اما مشکل مدل نجار چیه؟ گاپنیک می‌گه اون شیوه به تربیت فرزند مثل یه شغل نگاه می‌کنه. اینه که این فرایند هم برای والدین و هم برای کودک سخت، اضطراب آور و تنش‌زا می‌شه.

چرا این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم

کتاب “باغبان و نجار” در مورد فرزندپروریه اما با خیلی از کتاب‌های راهنمایی و مشاوره و چندین راه تا تربیت فرزند شاد فرق داره. آلیسون گوپنیک هم تجربه‌ی شخصی داره و هم دانش علمی و با ترکیب هر دوی این‌ها یه ایده‌ی جدید رو به آرومی برای تربیت کودک ارائه می‌ده. می‌گه که بچه‌ها توی یه محیط حمایتی و آزاد بهتر رشد می‌کنن و والدین هم کمتر استرس و فشارهای بی‌مورد میاد روی دوش‌شون. اگه دنبال یه رویکرد سالم‌تر و طبیعی‌تر برای تربیت کودکان هستید، کتاب باغبان و نجار آلیسون گوپنیک احتمالا به دردتون می‌خوره​​.

 

نویسنده کتاب باغبان و نجار کیست

نویسنده این کتاب، آلیسون گوپنیکه. گوپنیک یه متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلیه و تحقیقات زیادی تو زمینه یادگیری و تئوری ذهن کودکان داره. با تجربه شخصی به عنوان مادر و تحقیقات علمی خودش، گوپنیک دیدگاه‌های جدید و جالبی رو در مورد تربیت کودکان به اشتراک می‌ذاره که ما رو تشویق کرد خلاصه کتاب باغبان و نجار رو در لیست کتاب‌های فصل هفتم پادکست بی‌پلاس قرار بدیم.

بیشتر کنجکاوی کنیم
خلاصه کتاب استثنائی ها داستان موفقیت مالکوم گلدول
استثنایی‌ها؛ داستان موفقیت

خلاصه کتاب استثنایی‌ها، داستان موفقیت کتاب استثنایی‌ها از مالکوم گلدول با نام کامل Outliers; the story of success درباره‌ی آدم‌های بیشتر بخوانید

خلاصه کتاب تاریخ جهان در شش لیوان
تاریخ جهان در شش لیوان

خلاصه کتاب تاریخ جهان در شش لیوان بعضی از نوشیدنی‌ها نقششان در تاریخ بشر بیشتر از رفع تشنگی بوده و بیشتر بخوانید

خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند
همه دروغ می‌گویند

خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند حرف اصلی کتاب همه دروغ می‌گویند اینه که برای مطالعه یا فهمیدن یه رفتار اجتماعی بیشتر بخوانید

2 نظر برای “باغبان و نجار

  1. سلام، با تشکر از زحمات با ارزشتان، امروز ١٠٤ دولار برای پشتیبانی از کار بسیار با ارزشتوم واریز کردم. اگر دریافت کردید ممنون میشم با پیام کوچکی دریافتش را اطلاع دھید.
    باز ھم دستتان درد نکند برای زحمات مفیدتان

  2. سلام جناب بندری عزیز و همکاران گرامی ایشان
    یه سوال و نیاز جدی دارم
    روی اندروید و ویندوز از چه نرم افزاری برای فشرده کردن فایلهای صوتی استفاده میکنید که اینقدر خوب و بدون افت کیفیت خروجی میگیرید ؟
    البته برای استفاده شخصی می‌خوام
    ممنون از راهنمایی شما
    mohamadalipirmoradian@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *