دلایل خوب برای احساس های بد

چرا ذهن و روان ما اینقدر آسیب‌پذیر است؟ نمی‌شد طوری تکامل پیدا کنیم که امکان افسردگی یا اضطراب نداشته باشیم؟

دلایل خوب برای حس‌های بد
توضیحات اپیزود باز کردن

چرا ذهن و روان ما اینقدر آسیب‌پذیر است؟ نمی‌شد طوری تکامل پیدا کنیم که امکان افسردگی یا اضطراب نداشته باشیم؟

نویسنده‌: راندولف نسه

 متن: عباس سیدین | روایت: علی بندری

 تدوین: امید صدیق‌فر | موسیقی : پیمان عرب‌زاده 

با تشکر از اسپانسرهای این اپیزود: 

شکلات گالاردو | اینستاگرام

 –اشتراک فیدی‌پلاس

خلاصه کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد Good Reasons for Bad Feelings

احساس‌ها و عواطف ما چه مثبت و چه منفی، کارکردهای مفیدی دارند. راندولف نسه نویسنده کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد نشانمان می‌دهد که احساس‌های خوب و بد ما برای نفع رساندن به ژن‌هایمان ساخته شده‌اند نه خود ما! برای همین هم گاهی در مسیر نفع رساندن به ژن، ما رنج می‌کشیم. البته رابطه‌ی کارکرد و احساس رابطه‌ی تناظر یک به یک نیست یعنی هر احساس فقط یک کارکرد ندارد. برای همین هم نفع رساندن به ژن یکی از کارکردهای احساس‌های بدی است که تجربه می‌کنیم.

چرا کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد را پیشنهاد می‌کنیم؟

چرا انتخاب طبیعی ما را این همه در برابر آسیب‌ها و اختلال‌های ذهنی آسیب‌پذیر گذاشته؟ این امکان وجود نداشت که در مسیر تکامل ذهن ما مقابل این آسیب‌ها مقاوم شود؟ درک درست این سوال و تلاش برای پاسخ به آن کمک می‌کند تا اختلال‌های ذهنی و روانی را بهتر و عمیق‌تر بفهمیم. هرچند به جواب قطعی نمی‌رسیم اما دیدمان باز‌تر و روشن‌تر می‌شود. 

نویسنده‌‌ کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد کیست؟

راندولف نسه را بنیان‌گذار پزشکی تکاملی می‌دانند. نسه به عنوان استاد علوم زندگی و استاد بنیاد ASU در دانشگاه ایالتی آریزونا فعالیت می‌کند و سال 2014 مدیر بنیانگذار مرکز تکامل و پزشکی شد. نویسنده کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد سابقه تدریس روانپزشکی، روانشناسی و همچنین روش تحقیق در دانشگاه میشیگان را دارد. راندولف نسه کتاب دیگری به نام چرا بیمار می‌شویم را با همکاری جورج سی ویلیامز، زیست شناس تکاملی، تالیف کرده. که این کتاب تاثیر زیادی در گسترش پزشکی تکاملی داشت. 

خرید کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد

کتاب Good Reasons for Bad Feelings را نشر پندارتابان با عنوان دلایل خوب برای احساس‌های بد ترجمه و منتشر کرده است. لینک‌های خرید کتاب در صفحه‌ی از کجا بخریم هست.

بیشتر کنجکاوی کنیم
نمودارهای نامتقارن و ذهن‌های شکننده دلایل خوب برای احساسهای بد
نمودارهای نامتقارن و ذهن‌های شکننده

۱ درصد از جمعیت جهان با اختلال‌های مثل اوتیسم، اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی درگیر هستند. این اصلاً رقم کمی نیست. بیشتر بخوانید

خودت را نشناس ژن خودخواه داوکینز از ناخودآگاه ما چه میداند
خودت را بشناس! نه

اطراف ما پر شده از این پیام که خودت را بشناس. انگار یک توافق عمومی وجود داره که شناخت خود بیشتر بخوانید

مولتی تسک بودن در دنیای مدرن به ذهن آسیب می‌زند min
چرا زندگی مدرن به مغز ما آسیب می‌زند؟

در عصر ایمیل، پیام‌های متنی، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، همه ملزمیم که چند تا کار رو همزمان انجام بدیم.اما در بیشتر بخوانید

55 نظر برای “دلایل خوب برای احساس های بد

    1. پادکست اول عالی بود
      خیی از مطالب رو روشن نمود و …
      همیشه سالم و پایدار باشید!

    1. سلام
      روزتون بخیر و خداقوت به مجموعه‌ی بی‌نظیر پادکست بی‌پلاس.
      از شنیدن صداتون لذت میبرم و کلی استفاده میکنم از خلاصه‌ی کتابایی که میگین. امیدوارم مستدام باشین و روز به روز بیشتر شاهد درخششتون باشیم.

      در پناه حق

    1. متاسفانه مطالب خیلی پراکنده و جهشی بود و من واقعا درست متوجه نشدم. چون انسجام و یکپارچگی نداشت. ولی زحمت کشیدید ما هم از شما ممنونیم. انشالا که در انتخاب کتاب ها بیشتر دقت بفرمایید.

  1. عالی …مونده بودم فردا تو ماشین چی گوش بدم
    من رانندم و کلی پادکست گوش دادم و اولیش هم شما بودید ….یه اپیزود گوش میدم نمی فهمم اون مسافت طولانی چه طور گذشت ….بی پلاس واقعا حرف نداره

    1. سلام و خسته نباشید،با احترام ،برای شروع کتاب خوبی نبود.مطالب خیلی از هم گسیخته و بی ارتباط بود وخیلی با زندگی روزمره و واقعی ملموس نبود.
      سپاس

  2. شما عالی هستین ،از وقتی یکی از دوستانم بی پلاس و چنل بی رو به من معرفی کرد سبک زندگیم و کتابخوانی من کلی تغییر کرد ،کارتان بسیار شایسته و انسان ساز هست .

  3. سلام
    در مورد اتفاقات و مشکلاتی که در زندگی برای من پیش اومده یا ممکنه بیاد ، من برای مقابله با اضطراب اون چند وقتیه یه راه حل پیدا کردم ( حالا ممکنه دیگران زودتر به این راه حل رسیده باشن یا حتی از این راه حل گذشته و به راه حل جدید و بهتری رسیده باشن این تجربه من بود و نیاز دیدم که اینجا بیان کنم ) من وقتی که یه اتفاق بد یا مشکل برام پیش میاد یه نگاه کلی به بزرگی و دفعاتی که این مشکل در زندگیم رخ داده میکنم ( یه جورایی از حافظه ام گزارش میگیرم ) ، حالا این مشکل میتونه افتادن مسواک روی زمین آلوده باشه یا یه تصمیم پر خطر و تاثیر گذارتو کل زندگیم ، و اگر این مشکل یا اتفاق نتیجه یا تاثیر بدی به همراه داشت سعی میکنم شرایطی که باعث بوجود اومدن اون اتفاق شده رو تغییر بدم تا بتونم تا حد زیادی از بوجود اومدنش جلوگیری کنم.

    1. یعنی تحمل همه این مشکلات در جهت منافع ژنهاست در شرایطی که نسل جوان ما عملا با فرزند نیاوری و حتی عدم ازدواج، اجبارا دست به خودکشی ژنتیک زده‌اند. مورد مملکت ما را با نویسنده در میان بگذارید، قطعا هنگ میکند.

    1. مثل همیشه عالی. چه مطلب خوبی انتخاب کردید.
      ایا من که در کانادا هستم میتوانم از روی وبساید سفارش کتاب فارسی برای کسی و به ادرس او را در ایران بدهم؟ مثلا همین کتاب
      دلایل خوب برای احساس های بد.
      با تشکر فراوان

    2. اسم کتاب‌فروشی‌‌ها را می‌تونید در صفحه‌ی ازکجابخریم ببنید. شرایط خرید را از خود کتاب‌فروشی‌ها بپرسید.

    1. روزگارتان به نیکی.پادکستاتون عالین من ب همکارهام معرفیتون کردم.من هر پادکستیو گوش نمیدم.صدا برام خیلی مهمه.صداتون ی طورایی ذهن منو آروم میکنه بیشتر از یکبارم هر کدومو ک برسم گوش میکنم.حس میکنم باید برای خودم تحلیلش کنم تا خوب متوجه بشم.ازتون سپاسگزارم.

  4. به نظرم انتخاب خوبی داشتید. من چند بار گوش کردم پادکست رو و همین طور که گوش می کردم به رفتارهای خودم هم دقت میکردم . و به خیلی از احساساتی که ناخوداگاه بروز می دادم و دلیلش رو نمی دونستم حالا می تونم یه دلیل منطقی تری پیدا کنم.
    ممنون از آقای بندری و تیم بی پلاس.

  5. خیلی خوب شد که از کتاب های موفقیت و اینها فاصله گرفتید و دوباره سری به دنیای پزشکی زدید. این کتاب و داستان سرطان از بهترین ها بودن

  6. چقدر عالی بود این اپیزود. انتخاب کتابت واقعا حرفه ای و جذابه. امیدوارم هر روز بیشتر از قبل دیده و شنیده بشین.

  7. سلام وقت بخیر. جناب بندری بسیار باسلیقه و بنا به نیاز کار های خود را ارائه می دهید واقعا به خود ببالید هر دو کنال بسیار جذاب و پرمعتوا هستن

  8. مرسی علی بندری که هستی
    کتاب سنگین بود بسیار ولی باز هم من پیشنهاد راه حل ندیدم تو مباحث
    ممنون از تو که در راستای روشنگری تلاش میکنی

  9. سلام، روز بخیر، خیلی از فایل هاتون استفاده کردم و به عنوان یک کتابخوان حرفه ای، واقعا ازتون بابت رواج کتابخوانی تشکر می کنم. دست مریزاد

    1. سلام
      اولا سپاس از زحمات بسیار ارزشمند شما که می توان در مورد آثار مثبتش بسیار نوشت اما این امر مجال مناسب خودش را می طلبد.

      در مورد این کتاب عرض کنم:
      در آیه ۴ سوره بلد آمده:

      《لقد خلق الانسان فی کبد》
      《ما انسان را در رنج و مشقت آفریدیم》

      بسیار در معنی و فلسفه این آیه تفکر کردم و البته می کنم و این اپیزود شما دریچه ای به روی ذهنم باز کرد و البته درگیری ذهنم را بیشتر کرد.

      از همه عزیزان می خواهم شجاعانه و بدون واسط در قران تدبر کنند.

      با سپاس فراوان

  10. سلام بی پلاسی های عزیز
    خداقوت
    اول ممنون بابت همه زحماتون.
    بعد هم یه سوال از نویسنده کتاب😃
    اگه دلیل همه رنج های بشر تکثیر و تولید مثل باشه و این تنها علت برای معنا دادن به زندگی هست ، پس این وسط تکلیف اونایی که توانایی تولید مثل رو به هر دلیلی ندارند چی میشه؟؟؟؟
    در این حالت چطور رنج ها رو چطور میشه توجیه کرد؟؟؟
    از نگاه علمی نویسنده و پاسخ به سوال چرا رنج میکشیم با نظریه تکامل و فرآیند فرگشت برام جالب بود اما به نظرم بازم یه جاهای در این پاسخ داره می لنگه یا نیاز به تکمیل شدن داره چون در این صورت هر نسل یه حس قربانی شدن برای نسل جدید در خودش، خودآگاه یا ناخودآگاه خواهد داشت.

  11. فوق العاده بود
    جواب خیلی از سوالاتم رو گرفتم.
    جالبه که چندسال پیش در مورد هدف حیات گونه انسانسانان به حدود این جواب که هدف از تمام زندگی و حتی تمدن بشری ، فقط انتقال ژن هست رسیده بودم. ولی نه انقدر عمیق و علمی.
    علت رنج در زندگی غریزه تداوم حیات حست
    حتی دیلیل عشق والد و فرزندی هم غریزه تداوم حیات هست

    1. مطلب جالبی بود. اگر چه کاملا زیستی بود و از بعد روان خیلی از سوالات رو بی پاسخ می ذاشت.
      بعد گوش دادن این پادکست یه سوال ذهنم رو حسابی درگیر کرده.
      اینکه هدف زیستی کاینات تولید مثل هست و تمام ژن ها به گونه ای تربیت می شن یا تغییر می کنن تا تولید مثل ( و نه بقا!) را تضمین کنن منطقی به نظر می رسه. ولی چرا در کاینات تولید مثل و انتقال نسل اینقدر اهمیت داره؟ چه هدف غایی رو داره دنبال می کنه و چه برنامه ای پشت این سیستم نظام منده! قاعدتا چیزیست فراتر از یک قانون بیولوژیکی ساده!!!

  12. انقد کتابه و توضیحات شما عالی بود که اصلا دیدم به زندگی تغییر کرده تا میام ناراحت بشم میگم چرا رنج بکشم وقتی هدف از به دنیا اومدنمون یچیز دیگس 😂
    ممنووووون 💓

  13. مدتها بود دلم ميخواست توي كلاس يا جلسه اي شركت كنم يا از كسي كه اينقدر اطلاعات داره راجع به اينجور مسائل سوال كنم ولي عملا نه جايي هست نه كسي ! واقعا خوشحالم از اينكه شما رو پيدا كردم . پاينده باشيد

  14. “ژن خودخواه” آقای ریچارد داوکینز در مورد جهت حفظ و بازتولید ژن ها توضیحات کاملی دارد.
    ممنون ازت علی
    لذت بردیم

  15. ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۵
    سلام
    روزتون بخیر و خداقوت به مجموعه‌ی بی‌نظیر پادکست بی‌پلاس.
    از شنیدن صداتون لذت میبرم و کلی استفاده میکنم از خلاصه‌ی کتابایی که میگین. امیدوارم مستدام باشین و روز به روز بیشتر شاهد درخششتون باشیم.

    در پناه حق

  16. خیلی خوب بود البته من سه بار گوشش دادم تا همش یادم بمونه . یکم follow کردنش سخت بود چون تو قسمت های بعد مدام به مواردی که قبلا ذکر کرده بودید refer می کردید.
    فقط در کل یکم برای یک خلاصه طولانی بود البته حتما کتاب طوری بوده که نمی شده خیلی از موارد رو فاکتور گرفت که کوتاه تر باشه.
    به هر حال از تلاش های بی وقفه ی شما و همکارانتون خیلی زیاد تشکر می کنم . شما واقعا فرهنگ سازید. موفق باشید و بهترین ها نصیبتان.

  17. من بدلیل تجربه ای که در زندگی شخصی دارم و فرزندی دارم که از کودکی دارای اختلالات روحی بوده و تا الان سختیها و رنجها زیادی رو در بسیاری از لحظات زندگی متحمل شدم به این موضوع زیاد فکر کردم که چرا خداوند آفرینش انسان رو طوری قرار نداده که همه انسانها از حداقل سلامتی روحی برخوردار باشن. خیلی به این موضوع فکر کردم و حتی دور از عدالت خداوند میدونم. تا حالا به جوابی که بتونه قانعم کنه نرسیدم. فقط یک توجیح رو تونستم در نظر بگیرم و اون اینه که بعضی انسانها باید رنجهایی رو در زندگی متحمل بشن تا خدا بتونه جریان خلقت رو اونجوری که میخواد پیش ببره و فقط در صورتی تحمل این رنج بیبار بزرگ که شخصا تجربه کردم، امکانپذیر هست که عاشق خدا بشی
    من که خیلی پریشان خاطر شدم
    کتاب جالبی بود و اطلاعات مفیدی بهم داد، از نگاهی جامع تر به آفرینش نگاه میکنه
    ممنونم

  18. کاری که میکنید خیلی خوب و قابل تقدیر هست. بنظرم اگر اخر مطالب یه جمع بندی کنید خوب باشه.مثلا در خصوص 6 مورد صحبت میشه و هر کدام به تفضیل که به مورد 5 میرسه مورد اول فراموش میشه. جمع بندی اخر به موندن مطالب در ذهن کمک بیشتری میکنه و اینکه ایا اصلا میخوام کتاب رو بگیرم و بخونم یا نه.

  19. بسیار روشنگر وکاربردی بود
    ممنون از گفتار عالی وسخاوتمندانه ی شما
    بنظرم رسید که اخلاق وعشق ومهارت فضائلی که بدنبالش هستیم هم در ما برنانه ریزی شدست مطابق تکثیر ژن؟
    یا واقعا باید برای انسان شدن راهی خلاقانه رو پیمود.سخته فکر کنم فقط برای تکثیر ژن هستم.وظیفه دیگری هم داریم احتمالا.آیا این وظیفه در مورد کسانیکه ازدواج نمیکنن بصورت کمک به دیگرانه که تکثیر ژن داشته باشند .
    خیلی جالب بود سپاسگزارم چون دارم فکر میکنم🌹

  20. خواهش میکنم اینقدر راجب شکلات ، خوشمزه تبلیغ نکنید. من واقعا در نا کجا اباد دارم از سر بدبختی و تنهایی پادکست گوش میدم . بعد شما راجب کره کاکوِ مرغوب شکلات یکجوری حرف میزنی که من اصلا نابود میشم. خدا لعنتتون کنه !

  21. دمتون گرم اقای بندری
    اعتیاد پیدا کردیم به پادکستهای شما و صداتون
    انتخاب کتابهاتون عالیه
    خسته نباشید

  22. واقعا عالی بود، یکی از دوستانم شمارو به من معرفی کرد و این اولین پادکستی بود که گوش دادم و واقعا جذاب بود برام. دمتون گرم

  23. بادرود خدمت شما تمام برنامه هاتون عالی وبسیار سودمند بی نهایت بینهایت ازتون ممنونیم

  24. سلام
    وقت بخیر
    بحث فرگشت مخصوصا از زاویه ای که توی پادکست راجع بهش صحبت شد خیلی کمک میکنه که بتونیم از زاویه غیرانسانی به رویدادها نگاه کنیم و هدف ها و دغدغه های انسانیمون رو کنار بگذاریم و ببینیم چه اتفاقاتی دنیای اطراف ما رو شکل دادند فارغ از احساسات و منطقی که برای توجیه این رویدادها بکار میبریم.
    اما به نظرم نگاهی که به فرگشت میشد توی این پادکست (نمیدونم این نگاه مربوط به کتاب هست یا برداشت تهیه کنندگان پادکست) نگاهی بود که بیشتر معنی کلمه ی تکامل رو میداد. اشتباهی که خیلی راجع به نظریه فرگشت(Evolution) میشه و اون اینه که این رو یک فرآیند هدف دار در نظر میگیرند. مثل صحبتی که در پادکست گفته میشد و اون این بود که “تکامل در خدمت ما انسان ها نیست، بلکه در خدمت ژن های ماست”
    در حالیکه تکامل (شاید کلمه تکامل این تصور غلط رو به وجود میاره. میگن زبان عادتیست که دستان ما را هوشمند تر و هوش ما را بی دست و پا تر میکنه. ) یا فرگشت در خدمت هیچ چیزی نیست و اصلا یک پروسه ی هدف دار نیست.

    فرآیندی که اون رو به عنوان فرگشت میشناسیم هسته ی مرکزی اون جهش هست. خیلی ساده جهش، تغییرات ژنتیکی هستند که در در DNA اتفاق می افتند و باعث ایجاد صفات متفاوتی توی گونه ها میشند.
    خیلی از جهش ها اتفاقا مضر هستند یا بی فایده اند. حالا اصلا ارزشیابی ما برای مفید بودن یا مضر بودن چیه ؟ فرض میکنیم اون جهشی که باعث میشه یک گونه با محیط اطرافش سازگاری بیشتری پیدا کنه رو یک جهش مفید بدونیم.
    حواسمون باشه وقتی داریم برچسب مفید بودن یا نبودن میزنیم دوباره داریم از زاویه انسانی مون به قضیه نگاه میکنیم و داریم یک رویداد رو قضاوت میکنیم. طبیعت براش سازگاری یا ناسازگاری فرقی نداره. از خورده شدن آهو توسط شیر ناراحت نمیشه. با رسیدن گله ی گاو به علف هم خوشحال نمیشه.
    روند خودش رو جلو میره و قسمت خیلی مهمش اینجاست که اتفاقا این روند به شدت تصادفی و از روی نقص عملکرد داره اتفاق می افته. خیلی از این جهش ها عامل به وجود آورنده شون خطاهایی هستند که یه جایی توی سیستم اتفاق افتادند و اگر سیستم درست کار میکرد اصلا نباید اتفاق می افتاد.
    کارخونه ی خودروسازی رو تصور کنید که داره خودرو تولید میکنه. خیلی موقع ها این خودرو تولید شده رو که نگاه میکنیم میبینیم با اون نقشه ی اولیه یا با اون چیزی که قرار بوده دقیقا تولید بشه تفاوت هایی داره.
    این تفاوتها نه عمدی بلکه به خاطر خطاهایی هست که توی مرحله تولید اتفاق افتاده. اتفاقا بخش زیادی از این تفاوتها مضر هستند و باعث شدن محصول نهایی اون عملکرد درست رو نداشته باشه. تعدادی از این خودرو ها هم تفاوت هایی با نقشه اولیه دارند ولی این تفاوتها بی ضرر هستن. یه تعدادی خودرو هم هستند که به خاطر یک سری خطا توی مرحله تولید متفاوت از نقشه اصلی هستند ولی عملکرد خودرو روبهتر کردند. مثلا شتاب بیشتری به خودرو دادند.
    حالا همه ی این خودرو ها میان توی بازار. حتی این جا هم ما نمیتونیم بگیم کدوم خودرو عملکرد بهتری داره ! با اینکه میدونیم کدوم خودرو چه تغییر مثبت یا منفی توش ایجاد شده بازهم تا وقتی خودرو رو نیاریم توی خیابون و ازش استفاده کنیم نمیتونیم بگیم این خطا یا تغییر به سازگاری این ماشین با جاده ای که قراره توش رونده بشه کمک کرده یا نه. این ماشین داره توی کدوم خیابون با چه شرایطی کار میشه؟ شاید اگر خودرویی که خیلی عالی عمل کرده رو از خیابون آسفالت ببریم توی خیابون خاکی توی دقیقه اول از کار بیفته!
    شاید اصلا نه خیابون مشکل داره نه ماشین.اتفاقا یک ماشین داریم که خیلی قویه و هیچ ماشین دیگه ای قدرت اون رو نداره. ولی بیچاره شهاب سنگ میاد میخوره توی سرش و اونو از بین میره.(داستان آشناس)
    تهش که نگاه میکنی میبینی کلی میشه گفت اون ماشین هایی که تغییرات توشون به ضررشون بوده زودتر داغون شدن. اونایی که این تغییرات به سودشون بوده و باعث شده سازگاری بیشتری داشته باشن با جاده خب طبیعتا سالم تر موندن.
    ولی بازم وقتی نگاه میکنی میبینی ماشین هایی داریم که اتفاقا تغییرات توشون خیلی خوب بوده ولی الان نابودن. یا یک اتفاق باعث نابودیشون شده یا تطابق نداشتن با جاده ای که توش رونده میشدن و یا هزار یک دلیل دیگه. و برعکس.
    این یک مثال دم دستی از اتفاقیه که توی فرگشت داریم. تغییرات دائما داره اتفاق می افته . اتفاقا خیلیش باعث ناسازگاری بیشتر اون گونه با محیط شده. یه تغییراتی بی اثر بودن توی سازگاری اون گونه با محیط. یه تعدادی هم کمک کردن به سازگارتر شدن. فرگشت یا تکامل در خدمت ژن یا تولید نسل بیشتر نیست. یه خطا هست توی طبیعت.حالا این خطا بعضی موقعا به سود اون گونه تموم شده بعضی موقع ها نه.
    اگر هر گونه ای رو ببریم توی یک معادله که جواب این معادله مشخص میکنه این گونه بقا پیدا میکنه یا نه، تعداد مجهولات این معادله اصلا قابل شمردن نیست که ما بریم دنبال جوابش. حالا هرکدوم ازاین خطاها معادلات جدیدی رو هم تولید میکنه.

    چرا این دو نگاه متفاوت هستند و این تفاوت اهمیت داره؟
    اگر تصور کنیم فرگشت هدف دار هست و هدف اون بقا یا تولید مثل بیشتر هست این سوال بلافاصله به وجود میاد که اصلا این منطق در طبیعت چه طور به وجود اومده ؟ این ما رو میبره به همونجایی که شاید هزاران سال قبل رو توش سپری کردیم.
    در حالیکه در نقطه ی مقابل سوالها متفاوته .
    آیا طبیعت هوشمند هست؟ اصلا هوشش چقدره؟ چرا اینقدر خطا داره؟ آیا داره آزمون و خطا میکنه ؟ چرا هرجای طبیعت رو که نگاه میکنیم توسعه با یک خطا یا نقص رخ داده؟ ازبیگ بنگ تا فرگشت.
    تازه قضیه یکم جدی تر هم میشه . انسان داره فرگشت رو دستش میگیره. مهندسی ژنتیک چقدر جلو رفته تا الان. توسعه مهندسی شده انسان! هوش مصنوعی رو هم بهش اضافه کنم؟ ما چی رو میخوایم تغییر بدیم. مهم ترین ابزار ما برای درک اطرافمون چیه. چقدر محدوده ؟ مهندسی کردنش اصلا چه تاثیری داره توی درک ما از دنیای اطراف؟

  25. علی قبول داری اعتیاد بلای خانمان سوزه؟
    ها؟
    قبول داری؟
    آخه لامصب ما رو معتاد صدات کردی.
    داش علی فدایی داری

  26. وقتی اینجا بحث فرگشت و تکامل باز میشه یعنی اینکه هیچ خدای وجود نداره و علت در یکسری اتفاقات تصادفیه که داره رخ میده و این کتاب داره همینو میگه .
    اون انسان اولیه که کنار برکست و وقتی فرار میکنه از کجا میدونه ممکنه صدای خشخش از وجود یک شیر باشه ؟ از ژن اجداد میمونش به ارث برده خوب اولین میمون چگونه فهمیده که باید فرار کنه از اجداد سلولی فهمیده خب در او زمان که شیری وجود نداشته ؟
    تحقیقی که من در قران داشتم در پاسخ به این سوال که در رنج چه چیزی هست ؟ بهم اینو میگه که : و در چیزههای که
    شما ان را سود مینگارید ضررهای هست و در چیزههای که شما ان را ضرر میبینید سودههای هست که به ان اگاه نیستد .

  27. باسلام و عرض ادب /ممنون میشم علت اینکه از شهریور 1401 برنامه ی طبق روال قبل نداشتید رو بگید .تشکر از تک تک شما عزیزان /خیلی چیزهای و مطالب ارزنده ای رو از شما یاد گرفتم/بازم ممنون

  28. سلام و احترام
    چرا فایل صوتی نمایان نیست و پخش نمیشه ؟اصلا پلی نداره که پخش بشه
    گوش ما را هر شب عادت دادید به این اپیزودهای روح نواز لطفا کاری کنید یاری کنید تلف شدیم 🥴

  29. سلام به عنوان یه نفر که به تازگی با پادکست ها و شخصیتت آشنا شدم
    خواستم واقعا ازتون تشکر کنم و بگم که چقدر میسر زیبایی رو میبینم که دارید سپری میکنید و چقدر حرکت خاص و منحصر بفردی رو پیش گرفتید.
    امیدوارم همیشه با انرژی و بدون کوچک ترین احساس نا امیدی مسیرتونو اداه بدین.
    دمتون خیلی گرم
    انتخاب کتاب هاتونم خیلی خوبه
    خودمم تا حالا به کلی از دوستام معرفیتون کردم و اونام کیف کردن

  30. ضمن تشکر از شما برای این حجم کار حرفه ای و عالی …درباره این اپیزود تمام این شش نظریه قبول ولی حالا چرا همه اینها هست یک طرف بحثه اینکه چرا فهم و بعد از فهم تحمل و سازگاری با این “human condition” انقدر سخت و گاهی برای بعضی ناممکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *