قبیله‌های اخلاقی

سیستم قضاوت اخلاقی ما چطور کار می‌کند؟

main (1)
توضیحات اپیزود باز کردن

سیستم قضاوت اخلاقی ما چطور کار می‌کند؟

 نویسنده‌: جاشوا گرین

 متن: عباس سیدین | روایت: علی بندری

 تدوین: امید صدیق‌فر | موسیقی : پیمان عرب‌زاده 

اینستاگرام بی‌پلاس

وبلاگ بی‌پلاس

یوتیوب بی‌پلاس 

-کتاب‌های بی‌پلاس را از اینجا  بخرید.

با تشکر از اسپانسرهای این اپیزود: 

فروفورت دیلی

ایستکول

خلاصه کتاب قبیله‌های اخلاقی  Moral Tribes

وقتی تحولات تاریخ بشر در مقیاس بزرگش را درنظر بگیریم می‌بینیم که اتفاق‌های خیلی خوبی برای ما افتاده. وضع زندگی ما اصلاً‌ قابل مقایسه با چند یا چندین هزار سال پیش نیست. اما مشکلات هم کم نداریم. نویسنده‌ی این کتاب می‌گوید که چیزی که ما الان کم داریم یک درک اخلاقی جهانی و فراگیر است. چیزی که بتوانیم با آن رقابت‌ها و اختلاف‌هایمان را با هم حل و فصل کنیم. این ایده که یک نظام اخلاقی فراگیر و جهانی می‌تواند وجود داشته باشد ایده‌ی جدیدی نیست. اصلاً یکی از اهداف و تلاش‌های متفکرین از دوره‌ی روشنگری همین بوده اما تا الان به نتیجه‌ای نرسیده. چیزی که ما داریم یک تعدادی ارزش مشترک و تعدادی ارزش‌های غیرمشترک است. بعضی قوانینی که بیشترمان با آنها موافقیم و بعضی قوانینی که فقط عده‌ی کمی قبولشان دارند. این موضوع این کتاب است. چطور مساله‌ی «ما در برابر آنها» را حل کنیم. چطور تعارض بین ارزش‌های متفاوت و مختلف را حل کنیم.

 

 چرا کتاب قبیله‌های اخلاقی را پیشنهاد می‌کنیم؟

 سیستم قضاوت اخلاقی ما آدم‌ها چطور کار می‌کند؟ و چطور می‌توانیم با این سیستم مساله‌ی «تراژدی اخلاق عمومی»‌ را حل کنیم؟

 

نویسنده‌‌‌ کتاب قبیله‌های اخلاقی کیست؟

جاشوا گرین روانشناس تجربی، عصب شناس و فیلسوف آمریکایی است. گرین در دانشگاه هاروارد فلسفه خوانده و در همین دانشگاه روانشناسی تدریس می‌کند. بیشتر تحقیق‌های جاشوا گرین در حوزه‌ی روانشناسی و عصب شناسی قضاوت اخلاقی است و تأثیر متقابل احساس و عقل در معضلات اخلاقی را بررسی می‌کند. 

 

خرید کتاب قبیله‌های اخلاقی 

کتاب Moral Tribes را نشر هورمزد به نام قبیله‌های اخلاقی: احساس، عقل؛ و فاصلۀ بین «ما و آن‌ها» به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. لینک خرید کتاب با کد تخفیف در صفحه‌ی از کجا بخریم سایت بی‌پلاس هست.

بیشتر کنجکاوی کنیم
درست و غلط اخلاقی
کشتن انسان دیگر اخلاقیست یا غیر اخلاقی؟

آخرین بار که درباره‌ی شخصی گفتید «هیچ چیز حالی‌اش نیست»، یا «اصلا معلوم نیست این طرف چی می‌گه»، یا «چطور بیشتر بخوانید

دوگانه‌های اخلاقی و مبارزه با مواد مخدر
دوگانه‌های اخلاقی و مبارزه با مواد مخدر

در اپیزود ذهن درستکار، درباره کتاب فوق‌العاده جاناتان‌هایت صحبت کردیم و تلاش کردیم بیان کنیم که به عقیده این روانشناس، بیشتر بخوانید

بازارهای رادیکال
بازارهای رادیکال

خلاصه کتاب بازارهای رادیکال Radical Markets نویسندگان کتاب بازارهای رادیکال بحرانی در دنیا می‌بینند که سه جزء اصلی دارد. اول، بیشتر بخوانید

29 نظر برای “قبیله‌های اخلاقی

  1. خییییییییییییلی شنیدنی و واقعن جاالب بود. شک ندارم علی بندری از خود جاشوا گرین بزرگوار هم بهتر مطلب رو تفهیم کردند.

  2. کتاب بسیار خوبی بود و من چندین بار بهش گوش دادم، نوت برداشتم و لذت بردم.
    چقدر هم خوب مباحث اصلی کتاب توضیح داده شد.
    یکی،از دغدغه های فکری من مبحث اخلاق بوده و هست و چون یک محصل آماتور در این زمینه هستم، خواندن و شنیدن چنین نظریاتی راهگشاست برای من.
    در مورد این بنیان مبتنی بر پراگماتیزم عمیق البته بنظرم اشکالاتی به نظریه وارده که کماکان جای بحث رو باز میگذاره چون وقتی مثلا به مناقشه بر سر سقط جنین توجه میکنم و استدلالات دو طرف مناقشه رو میشنویم بنظرم میرسه که استدلال طرف حامی حق حیات برای جنین انسان بر موافقین سقط میچربد گو اینکه نگاه فایده گرایانه به این مساله بسیار نگاه مکانیستی و ابزارگرایانه ایست و بیجهت نیست نویسنده کتاب هم خود واقف و معترف به بار منفی این نوع نگاه بشکلی مطلق نسبت به امر اخلاق عمومی ست.

  3. سلام.
    من با نتیجه گیری اخر اپیزود موافق نمیستم.
    اینکه بیشترین منفعت برای بیشترین آدم ها بهترین انتخاب هستش در حالت های زیادی بهترین انتخاب نیست. این مثل این می مونه که شما بگی میانگین فقط مهم هستش و واریانس اهمیت نداره. در نظر بگیرید کسی رو که همه ی نمراتش ۲۰ هستش اما دو تا صفر داره. کم بودن واریانس مطلوبیت افراد هم مهمه. مثلا ما نمی تونیم برای خوشحالی تعداد زیاد از آدم ها، چند نفر رو بزنیم و بکشیم.

    1. درود فراوان بر شما

      در ارتباط با تبلیغ دارو توی پادکست،
      قوانین سفت و سختی توی حوزه ی دارو وجود داره و تبلیغ دارو اصولا غیر قانونی هستش،
      فلسفه ی محکمی هم پشت این ممنوعیت هستش ،
      گمانم با اهداف سازندگان بی پلاس هم چندان سازگار نیستش

    2. با سلام و با تشکر از عزیزان تهیه کننده پادکست بی پلاس.
      اگه دقت کنید در نتیجه گیری آخر گفته میشه بیشترین خیر برای بیشترین تعداد. پس در واقع میزان اون خوشحالی همگانی هم در نظر گرفته میشه.
      یا در جای دیگر لذتها را از نظر کیفیت نیز طبقه بندی می کند و می گوید: لذت های سطح بالاتر آنهایی هستند که به منابع ما اضافه می کند و اثر بلند مدت تری دارد.
      و این کیفیت لذت، همان واریانس قضیه است که در محاسبات وارد شده.

  4. درود بر علی بندری عزیز و سپاس از انعکاس محتواهای ارزشمند شما…
    در صورت امکان در قسمت لینکهای خرید (در صورت وجود) لینک خرید فایل صوتی کتابها را هم قرار بدید…
    از شما بخاطر این تلاش ارزشمند بسیار بسیار سپاسمندم

  5. سلام و خسته نباشید
    خیلی ممنونم از شما
    بسیار جالب بود اما یکم فهمش سخت بود که احتیاج به خواندن دوباره کتاب و گوش دادن مجدد پادکست داره

  6. سلام، برای من شنیدن پادکست های شما هدیه ای است برای رشد آگاهی اخلاقیم
    همیشه دنبال راهی بودم که بهتون انتقال بدم که چه تاثیر عجیب و غریبی در زندگی و روح آدم ها دارید
    چقدر کارتون موثر ، بزرگ و واقعا در جهت خوب کردن حال جمع بیشتری از آدمهاست
    شما نیازمندی روزانه ی رشد و آگاهی هستید ممنون از حضورتون

  7. بسیار آموزنده و عالی بود. تجربه امروز من که اولین بار بود که به این پادکست گوش می کردم این بود که پس از شنیدن کلمه لذت و حداکثر لذت تعادلم را از دست دادم زیرا انتظار داشتم از یک محقق ارشد حوزه عصب شناسی و اخلاق حداقل اشاره ای به تفاوت شادی و لذت داشته باشد و آنها را از هم متمایز کند. البته این انتقاد من به نویسنده است نه آقای علی بندری عزیز و اجرای خوبشان و حتما کتاب را بطور کامل خواهم خواند.

  8. سلام و ممنون از پادکست خوبتون
    در مورد این اپیزود چند سوال دارم که میخواستم براتون بنویسم
    ۱- گزاره های اخلاقی یا همان تنظیمات خودکار نیز در طول زمان با فایده گرایی به وجود آمده است؟ اگر آمده آیا نتیجه فایده گرایی در ساختن فرا اخلاق در آینده به همان تنظیمات خودکاری تبدیل خواهد شد و ایجاد مشکل خواهد کرد؟
    ۲- آیا می‌توان تمام گزاره های اخلاقی موجود را نیز با فایده گرایی مورد بازبینی قرار داد؟و آیا این بازبینی ما را به نتایج بهتری نیز خواهد رساند؟
    ۳- در جوامع بزرگ مسائل کلان بیشتر به صورت «من در برابر ما» ظاهر می‌شوند یا به صورت «ما در برابر آنها»؟ و آیا از این عناوین می‌توان نتیجه گرفت که در جوامع یکدست تر و با همبستگی بیشتر که حس «نشستن در یک قایق» بیشتری دارند بیشتر مسائل به شکل اول مطرح شده و در جوامع متنوع تر و بزرگتر و چند پاره تر دو قطبی های بیشتری شکل خواهد گرفت؟
    ۴- نقش آن شورای قبیله که در ابتدای داستان دیدیم هر قبیله به صورت جداگانه داشت در ادامه کار به چه صورت است؟ و آیا اگر بخواهیم به یک فرا اخلاق در بشریت برسیم آیا نیاز به یک شورای قبیله واحد هم داریم؟
    باز هم ممنون از پادکست خوبتون

  9. با سلام و عرض خسته نباشید.
    خواستم اول یه تشکر کلّی بابت ایده ی پادکست بی پلاس بکنم ازتون که به مفیدتر کردن اوقات آدما کمک میکنید. و دوم خواستم بطور خاص بخاطر این اپیزود تشکر کنم که بسیار جذاب و مفید و هیجان انگیز بود برای من… طوری که بلافاصله که تموم شد، دوباره گوشش دادم…
    برقرار و سالم باشین

  10. سلام علی آقا
    موضوع به قدمت تاریخ بشر هست اما خب بیشتر مشکلات ما هم از همین موضوع منشاء میگیره .
    راه حلش تمام کننده و قطعی نیست ولی بهترین جوابی هست که تا امروز شنیدم.
    متشکرم از زمان و زحمتی که می کشید.

  11. درود و سپاس برای این کار فرهنگی عالی خیلی مفید و تامل برانگیز بود. دیدگاه جامعش را خیلی پسندیدم نتیجه گیریهای نهایی خوب البته پراگماتیسمی بود البته باب گفتگو را باز نگه می دارد. پاینده باشید

  12. با سلام خدمت شما بزرگوار(جناب آقای علی بندری)
    من حدود ۱۰ زوزی هست که بطور خیلی اتفاقی با سایت شما آشنا شدم
    چند تا پادکست های شما را گوش کردم و بسیار بسیار خشنود شدم ، در من تحول بزرگی ایجاد شده.

    ممنون بابت همه زحمات شما و تیم خوبتان

    امیدوارم این نوع کاری که شروع کردید بتواند تحولات شگرفتی در جامعه ایران و ایرانی بوجود بیاورد

  13. با پرداختن ب مفهوم اومانیسم بوده ک ب اهمیت بد بودن برخی قوانین مثلا برده داری اهمیت دادن.

    1. در مورد قطار بنظرم منطقی هست ک تو کار بدشانسی اون گروه و خوش شانسی اون ی نفر مداخله نکنیم و بذاریم قطار راهش و بره و همون ادم ها بیشتر و زیر بگیره چون جدا از بحث خوش شانسی اون ینفر این موضوع هست ک با وجود بی نظمی و پیش بینی ناپذیری دنیا از کجا معلوم اون ی نفر در صورت زنده مونده بعدا کارها بزرگی رغم نزنه. بنظر من کاری نکردن معقول تره بقول پاسکال مشکل بشر ازاونجا شروع میشه ک میخاد ی کاری بکنه

  14. هدف از فرزند آوری در سطح کلان ایجاد سرمایه اجتماعی ست.
    بنظرم در کشورهایی با بستر رشد سرمایه اجتماعی فقیر، سقط آزاد باشه منصفانه تره.
    در مابقی کشورها میشه حرف تصمیم گیرنده یعنی اون خانم و گوش کرد و ی انجمن طور تصمیم بگیره و اگر تصمیم گرفت یجوری برای بعدش تولد همدلی سرمایه ساز ارائه کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *