برای درمان افسردگی چه کنیم؟

داروهای ضدافسردگی ممکنه ضرری هم داشته باشن؟

Johann+hari+slim

در اپیزود ۳۶ پادکست بی‌پلاس خلاصه کتاب روابط از دست رفته از یوهان هری رو شنیدیم. اینجا نگاهی کردیم به نقدهایی که به ایشون و کتابش وارد شده و جواب‌هایی که خودش به این نقدها داده.

نویسنده: بهجت بندری

قرص ضد افسردگی بخورم یا نخورم؟

منتقدهایی مثل دین بارنت، کارمینه ماریا پرینته و آندره‌آ سرپریانی، معتقدن کتاب روابط از دست رفته دعوت به توقف استفاده از داروهای شیمیایی افسردگیه. میگن یوهان نویسنده کتاب روابط از دست رفته فقط از مضرات داروهای افسردگی حرف می‌زنه، از عملکرد ضعیف این داروها در بهبود آدم‌هایی که درگیر افسردگی هستن میگه و از نقش شرکت‌های دارویی و تبلیغات و بازیابی در گستردگی استفاده از داروهای شیمیایی. در حالی که این داروهای شیمیایی برای بعضی‌ها جواب هم داده و می‌ده. کمک کرده و می‌کنه تا دوره افسردگی رو بگذرونن. ضمن اینکه نمیشه بدون بررسی شرایط بالینی یک آدم افسرده، تجویز کرد که قرص‌هارو بذاره کنار. اون هم فقط با خوندن یک کتاب.

 کار معنی دار چطور از افسردگی دورمون می‌کنه

مدت ویدیو: ۱۲ دقیقه

جواب یوهان چیه به این نقد؟ 

یوهان می‌پذیره که داروهای ضدافسردگی در درمان افسردگی اثرگذار هستن. حتی وقتی از تجربه خودش میگه توضیح می‌ده که در دوره‌هایی این داروها خیلی بهش کمک می‌کردن در دمان افسردگی، و تاکید میکنه اگر مزایایی که دارو برای شما داره از عوارضش بیشتره به هیچ عنوان سراغ ضربتی متوقف کردنش نرین.

مبنای حرف‌های یوهان هری چیه؟

وقتی می‌شنویم که “براساس پژوهش‌های انجام شده فلان دارو یا ترکیب شیمیایی روی بهبود افسردگی اکثر بیماران اثر مثبت می‌ذاره” باید بپرسیم که این تحقیق رو کی انجام داده؟ کدوم نهاد، پژوهشگر و موسسه‌ای پشت این پژوهش بوده.
چرا مهمه؟ یوهان با بررسی که انجام داده متوجه شده پشت خیلی از این پژوهش‌ها شرکت‌های داروسازی هستن. این شرکت‌ها نفعشون در نتیجه‌گیری مطالعات دخیله. یعنی، اینکه نتیجه تحقیق چی باشه روی بالا و پایین شدن ارزش سهام شرکت اثر می‌ذاره. برای همین نمیشه بی‌طرف فرضشون کرد. کی باید انجام بده پس؟ جواب هری اینه، نهادهای عمومی.

گزینه‌های بیشتر در منوی درمان افسردگی

فرض کنین یه رستورانی داریم با منوی مخصوص گیاهخواران. هری میگه به منوی رستوران، کنار غذای مخصوص گیاه‌خوارها غذای دیگه هم اضافه کنیم. اینجوری آدم‌های بیشتری راضی و خوشحال و سرحال از رستوران می‌رن بیرون. حرف این نیست که غذاهای مخصوص گیاه‌خوارها رو حذف کنیم. حرف سر اینه که بیا به منوی درمان افسردگی تنوع بدیم.
چه جوری؟ با اضافه کردن گزینه‌هایی مثل کار معنی‌دار، معاشرت با دوستان، وقت گذرانی در طبیعت و… . بخشی از آدم‌هایی که درگیر افسردگی هستن رو این چیزها می‌تونه نجات بده ولی داروهای شیمیایی نمی‌تونه.

حواسمون هست دیگه صحبت سر میزان اثر گذاریه.
اختلاف سر درصد آدمهاییه که داروها بهشون کمک کرده از افسردگی بیان بیرون.
هری میگه این‌ها اکثریت ندارن. داروهای شیمیایی جواب میده ولی نه روی اکثریت.

حرف‌هایی که منتقدها هم پذیرفتن

چندتا حرف اساسی داره یوهان هری توی کتابش که معمولا منقدها هم پذیرفتن. شاید بد نباشه ما هم کمی بیشتر بهشون فکر کنیم. به خصوص اگر احساس می‌کنیم خودمون یا اطرافیانمون در معرض افسردگی هستیم.

۱- نباید به داروهای ضد افسردگی بیش از حد اعتماد کرد و امید بست، این داروها عوارضی دارن و روی همه‌ی مبتلایان افسردگی ۱۰۰٪ جواب نمی‌دن.

۲- داروهای ضد افسردگی هیچ کمکی به روند بهبودی بعضی از بیماران نمی‌کنن اما در عین حال زندگی بعضی از افسردگان به این داروها وابسته است. اختلاف سر درصد هر گروهه.

۳- افسردگی فقط نتیجه‌ی “عدم تعادل شیمیایی” در مغز نیست.

۴- افسردگی نتیجه‌ی ترکیبی از عوامل داخلی و خارجیه، از ژن‌های یک فرد گرفته تا محیطی که توش زندگی می‌کنه و حتی کاری که بهش مشغوله.

۵- تغییر سبک زندگی می‌تونه کمک بزرگی به کاهش تجربه افسردگی بکنه.

چرا مهمه بدونیم چه نقدهایی به کتاب روابط گمشده وارده؟

به نظرم این نقدها از چند جهت بهمون کمک می‌کنن. باعث میشن عمیق‌تر به حرف‌های کتاب فکر کنیم و با ایده‌ی نویسنده آشنا بشیم. جواب‌هایی که یوهان به منتقدها داده حرف اصلی کتاب رو شفاف‌تر می‌کنه.
یه کمک دیگه‌ای که خوندن این نقدها می‌کنه اینه که بفهمیم حرف کتاب چه چیزهایی نیست. ما وقتی با یه متن مواجه می‌شیم چیزی که توی ذهنمون میشینه برداشت ما از اون متنه. منتقدها هم خیلی وقت‌ها نقدی که وارد می‌کنن بر اساس برداشتشون از متن کتابه. وقتی نویسنده به سوال‌ها جواب می‌ده درواقع داره تصویر ذهنی خواننده‌ها رو نزدیک میکنه به نیت و منظور خودش.
یه دلیل دیگه‌ای هم مهم می‌کنه خوندن نقدهارو. همون طور که بارها شنیدیم به نظرم هیچ حرفی رو نباید بدون تفکر و استدلال پذیرفت. نقدها کمک می‌کنن تا ذهنمون پرسشگر باشه.

این مطلب رو قبلا کمی مفصل‌تر توی خبرنامه‌ی ۲۵ پادکست بی‌پلاس منتشر کرده بودیم.


برای نوشتن این مطلب به اینجاها سرزدم، شما هم اگر خواستین بیشتر بدونین درباره نقدهایی که به یوهان هری شده به لینک‌ها سر بزنین:

۱- سؤال‌هایی از یوهان هری
۲- جز عامل شیمیایی چه چیزی باعث افسردگی میشه
۳-نباید به اثرگذاری داروهای ضدافسردگی شک کنیم

4تصویر متن رو از armchairexpertpod برداشتم.

 

بیشتر کنجکاوی کنیم
جلوگیری از افسردگی با کار معنی‌دار
کار معنی‌دار

یوهان هری در کتاب روابط از دست رفته می‌گفت نُه  رابطه در زندگی هست که اگر خراب باشن و درست بیشتر بخوانید

چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟
چطور در دوران کرونا کار عمیق انجام بدیم؟

اسفند ماه 98 که دوران فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری شروع شد، اکثر آدم‌های شاغل اطراف من حس کردن وارد یک بیشتر بخوانید

چرا افسرده میشیم
علت افسردگی چیه یا چرا افسرده میشیم؟

در این پست وبلاگ بخشی از نامه بیست و چهارم بی‌پلاس رو منتشر می‌کنیم و به این سوال جواب می‌دیم بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *