کی چه کنم؟ راهنمای دنیل پینک برای رسیدن به زمان‌بندی عالی

چه زمانی برای چه کاری مناسب است؟

کی ترفندهایی برای زمانسنجی عالی

در اپیزود ۳۷ پادکست خلاصه کتاب بی‌پلاس خلاصه‌ای از کتاب کی ترفندهایی برای زمان‌بندی عالی از دنیل پینک را شنیدیم. در این پست وبلاگ از جدولی حرف می‌زنیم که کمک می‌کند بدانیم چه زمانی برای انجام چه کاری مناسب است.

نویسنده: بهجت بندری

توضیح مسئله

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید وقتی نتیجه‌ی یه کار خوب نمیشه فکر می‌کنیم که اگر یه وقت دیگه رفته بودیم سراغش بهتر بود. مثلا قرار می‌ذاریم برای یه معاشرت دوستانه و بعد زمانش که می‌رسه انگار سرحال نیستیم و به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسیم. یا یه جلسه‌ی کاری ترتیب می‌دیم و خودمون رو آماده می‌کنیم که از ایده‌ی خلاقانه‌مون توی جلسه حرف بزنیم اما زمان ارائه که میشه با کم‌ترین هیجان و انگیزه شروع به حرف زدن می‌کنیم، یا ما انرژی و نشاط کافی رو داریم اما شنونده‌ها حواس جمعی لازم رو ندارن. سوال اینه که چطوری میشه فهمید چه زمانی برای چه کاری مناسبه؟ یا ساده‌تر “کی چه کنم؟” تا به نتیجه‌ی مطلوب برسم.

کی چه کنم؟

توی کتاب کی، ترفندهایی برای زمان سنجی عالی، دنیل پینک بهمون نشون می‌ده که برای اینکه بفهمیم کی چه کنیم باید حواسمون باشه که “چه کسی می‌خواد چه کاری رو انجام بده”. یعنی برای همه‌ی کارها و برای همه‌ی انجام دهنده‌های یک کار، زمان ثابت مناسب و ایده‌آلی وجود نداره. ما باید زمان‌های مناسب خودمون رو پیدا کنیم.
درسته که یه چرخه‌ی روزانه‌ای تعریف شده و ما زمان رو به ۲۴ ساعت روزانه تقسیم کردیم. اما این یه قرار داده. ادامه‌ی این تقسیم‌بندی قراردادی هم به صورت معمول روز رو گذاشتیم برای فعالیت و شب رو برای استراحت. اما قبل از اینکه به زمان مناسب خودمون برسیم باید بدونیم که همه‌ی آدم‌ها این چرخه‌ی روزانه رو به یک صورت تجربه نمی‌کنند.

من جغد هستم یا خروس؟

از کجا بفهمیم که چرخه روزانه را چطور تجربه می‌کنیم؟ یا چطور بفهمیم جغد هستیم یا خروس؟ در اپیزود سی و هفتم پادکست خلاصه کتاب بی‌پلاس، گفتیم که هرکدام از ما یک تیپ چرخه داریم (chronotype). یعنی همه‌ی ما در روز بیشترین بازده برای انجام کار رو نداریم و شاید شب برای استراحتمون زمان مناسبی نباشه. جغد و خروس هم بر اساس همین تیپ‌ها تعریف می‌شود. یعنی اگر صبح‌ها بازده بیشتری داریم، تیپ ما شبیه خروس‌ها می‌شود و اگر شب بیشترین بازده را داریم در گروه جغدها هستیم.

برای اینکه بدانیم چرخه‌ی روزانه‌ی ما چه شکلیه بهتره یک هفته خیلی دقیق خودمون رو زیر ذره‌بین بذاریم. در طول این یه هفته ببینیم چه ساعتی از روز، مشغول چه کاری هستیم، حواسمون چقدر جمع بوه و به سطح انرژیمون از یک تا ده چند می‌دیم.
اگر این قدم ساده رو برداریم، می‌تونیم برای کارهای مهم برنامه‌ریزی کنیم تا موقع انجام دادنش در بهترین شرایط ذهنی باشیم. برای راحت‌تر شدن کار، ما جدول  Time Hackers Handbookرو از کتاب کی دنیل پینک برداشتیم و گذاشتیم تا دانلود کنین. وقتی کار کنین باهاش متوجه می‌شین که شما چرخه‌ی روزانه رو چه جوری تجربه می‌کنین. اگر شب‌ها کارایی بهتری دارین جغد میشین و اگر صبح زود متمرکزتر و کاراتر کار می‌کنین، جزو دسته‌ی خروس‌ها هستین.

کتاب کی رو نشر نوین منتشر کرده که اگر طالبید کامل بخونیدش و با ایده‌های آقای دنیل پینک آشناتر بشین لینک‌ها رو در صفحه‌ی از کجا بخریم گذاشتیم.

دانلود جدول کی چه کنم؟ نشر نوین

بیشتر کنجکاوی کنیم
رقص با ریتم روزانه بدن
رقصیدن با ریتم روزانه بدن

شما صبح‌ با چه حالی از خواب بیدار میشین؟ با انرژی کامل و سرحال یا خیلی سخت و به زحمت؟  بیشتر بخوانید

چطور برنامه ریزی کنیم
چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

ما برای برنامه‌ریزی به راهنمایی نیاز داریم. نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع یادمون میده از ابزار و تکنیک‌هایی بیشتر بخوانید

به چه کاری بچسبم چی رو رها کنم؟
به چه کاری بچسبم؟ چی رو رها کنم؟

ست گودین اولین روز از سال جدید میلادی یکی از اون حرف‌هایی رو در وبلاگش پست کرد که مثل خیلی بیشتر بخوانید

10 نظر برای “کی چه کنم؟ راهنمای دنیل پینک برای رسیدن به زمان‌بندی عالی

  1. موضوع بسیار جالبی بود، ماه رمضان هم هست، آن جایی که بحث تقسیم بندی دوره زمانی به ابتدا، میانه و پایان مطرح شد و سطح انرژی و انگیزه، ناخودآگاه یاد بحث همین ماه رمضان افتادم که اولش با انرژی و شور و اشتیاق بالا شروع می کنیم (منظورم بیشتر انرژی و حوصله رعایت رسومات و تشریفات هست تا سطح انرژی حاصل از خوراک)، توی میانه کار دیگه خیلی حوصله نداریم و خدا خدا می کنیم که زودتر تموم شه و راحت شیم، اما آخرهای ماه مثلا بعد از آخرین شب قدر دوباره انگیزه مون بر می گرده طوریکه انگار هنوز تموم نشده دلمون براش تنگ شده.

  2. سلام خدمت آقای بندری عزیز
    تشکر از کار با ارزشتون
    آقای سیاوش عزیز ، حیف این کتاب و روایت جذاب آقای بندری که با مثالت ، ارزششو پایین میاری
    تشکر از تیم چنل بی و بی پلاس

    1. باورم نمیشه دارم چنین کامنتی را در چنین صفحه ی فرهنگی ای می خونم!

  3. سلام علی آقا
    یه خواهش
    لطفا فایل ورد (کی چه کار کنم) را هم جهت دانلود بذار…
    با فایل ورد بهتر و راحتر می شه شخصی سازی کرد و بیشتر استفاده برد.. فایل پی دی اف کمی راحت نیست..
    ممنون
    محمد علی محراب بیگی از پادکست چکاوا

  4. سلام
    لیست کامل اپیزودهای فصل سه قرار هست از این به بعد بیاد رو میخواستم

  5. جالبه ، پادکست ذهن های دیگر و شخصیت و رفتار اختاپوس توی انیمیشن فایندینگ دوری .. درست همه ی اینها رو به تصویر کشیده . ????????موجود جذاب

  6. باسلام و احترام خدمت اعضا گروه bplus ، پادکستهایی که تهیه کردید و دراختیار علاقمندان قرار می دهید کار بسیار بزرگی است . واقعا مسیر زندگی من را روشن تر کرده و از این همه انرژی که از طریق زمان بندی ، متن روان و صدای دوستانه جناب بندری و موزیک بسیار عالی به من منتقل میشه بسیار سپاسپگزارم. پاینده و برقرار باشید.

  7. با سلام و احترام بینهایت . خداراشکر میکنم که علی بندری همیشه با عشق وصف ناپذیری هر اپیزود را شروع میکنند .ایکاش همه ما این احساس را در ذهن خودمان پرورش میدادیم که عشق نثار دیگران کنیم .دورود بر تو و تیم همراه چنل بی و بی پلاس .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *