چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

جدول زمان‌بندی هفتگی کمک می‌کنه برای هرکاری بر اساس اولویتی که برامون داره وقت بذاریم و همیشه بدونیم بعد از این کار باید چه کار کنیم؟

چطور برنامه ریزی کنیم

ما برای برنامه‌ریزی به راهنمایی نیاز داریم. نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع یادمون میده از ابزار و تکنیک‌هایی برای برنامه‌ریزی کردن استفاده کنیم. توی نامه سی و سوم از خبرنامه پادکست بی‌پلاس درباره این موضوع صحبت کردیم. اینجا هم توضیحاتش رو می‌ذاریم تا استفاده کردن ازش راحت‌تر باشه.

نویسنده: نزهت بندری

 

جدول زمان‌بندی

بیاین چشمامون را ببندیم و به این فکر کنیم که چند ساعت از بیست و چهارساعت گذشته داشتیم غذا می‌خوردیم؟ چند ساعت با خانواده یا دوستان‌مون بودیم؟ چند ساعت فیلم دیدیم؟ چند ساعت کار می‌کردیم؟ چند ساعت به بهداشت فردیمون رسیدیم؟ چند ساعت بازی کردیم؟  چند ساعت خوابیدیم؟ 

حالا این زمان‌ها را با هم جمع کنیم. 

چقدر از 24  کمتره؟

 

 زمان انجام کارها در ذهن ما از آنچه در واقعیت است کوتاه‌تر است

خیلی وقت‌ها ما تخمین درستی از زمانی که برای کارهامون صرف می‌‌کنیم نداریم. شاید فکر کنیم صبحانه‌ی دیروزمون ۱۰ دقیقه طول کشیده ولی واقعیت اینه که اینقدر حواسمون به تلویزیون پرت بود که نیم‌ساعت مثل ۱۰ دقیقه برامون گذشت. و اگر دیرمون نشده بود ممکن بود نیم ساعت دیگر هم پای تلویزیون بشینیم.

نیرایال در کتاب ذهن حواس‌جمع می گفت اگر بدونی هر کاری چقدر از زمان روزت را می‌گیره می‌تونی جوری برنامه‌ریزی کنی تا حواس پرتی ازت زمان ندزده. 

ایشون همینطور گفته بود که اگر بدونی بعد از تمام شدن این کار می‌خواهی چه کار کنی حواست را جمع می‌کنی تا کارت را به موقع تمام کنی.

 

چجوری برنامه‌ریزی کنیم؟

در اپیزود ۴۷ پادکست بی‌پلاس، خلاصه کتاب ذهن حواس‌جمع رو شنیدیم و دیدیم یکی از ابزارهایی که نیرایال برای برنامه ریزی معرفی کرد جدول زمان‌بندیه. 

جدول زمان‌بندی هفتگی کمک می‌کنه برای هرکاری بر اساس اولویتی که برامون داره وقت بذاریم و همیشه بدونیم بعد از این کار باید چه کار کنیم؟ با این‌ کار انگار داریم زمان تولید می‌کنیم. 

اینجا نمونه‌ی جدول زمان‌بندی را می‌گذاریم و درمورد این‌که چجوری باید خونه‌های جدول را پر کنیم صحبت می‌کنیم.

قدم اول برای پرکردنش اینه که جدول زمان‌بندی را به بوک‌مارک مرورگرمون اضافه کنیم. 

 

 

حالا باید کارهایی رو که در طول روز انجام می‌دیم دسته‌بندی کنیم و بر اساس ارزشی که برامون دارند بهشون اولویت بدیم. بعد از اون باید بگیم چند ساعت از روزمون رو می‌خواهیم به این‌ کارها بگذرونیم.

حواسمون باشه که کل زمان بیداریمون رو پر کنیم و جدول هیچ ساعت خالی نداشته باشه. مثلا اگر نمی‌خواهیم یک ساعت هیچ کاری بکنیم هم بنویسیم که کاری نمی‌کنم.

مثلا می‌تونیم کارها را این‌جوری تقسیم کنیم:

 اولویت۱: فعالیت‌های فردی خودت مثل خواب، ورزش، بهداشت شخصی، تماشای تلویزیون، کتاب خواندن

اولویت۲: زمانی که می‌خواهیم با خانواده یا دوستانمون بگذرونیم، یا تفریح آخر هفته‌ها

اولویت ۳: زمانی که برای کار کردن در نظر گرفتیم

حواس‌مون باشه هر کاری که در این جدول ننوشتیم حواس‌مون رو از کارهای اصلی‌مون پرت می‌کنه.

آخر هرهفته به جدولمون نگاه کنیم و ببینیم کارهایی که کردیم چقدر مطابق برنامه‌ریزی‌مون بوده. این‌جوری می‌تونیم برنامه‌ی هفته‌ی بعد رو واقع‌بینانه‌تر بنویسیم.

با دوستان مدارا

خیلی از حواس‌پرتی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌های ما عامل بیرونی دارند. مثلا نوتیفیکیشن یک پیام از دوست‌مون یا انجام یکی از کارهای خارج از برنامه که همکارمون ازمون خواسته می‌تونه کل برنامه‌ریزی روزمون رو به‌هم بزنه. بهترین راه‌حل برای این مشکل اینه که اطرافیانمون رو از زمان‌بندیمون باخبر کنیم. 

همون‌طور که کال نیوپورت در کتاب کار عمیقش توضیح داده ما می‌پذیریم که همه حق دارند ارتباطات ورودیشون رو کنترل کنند و معمولا پاسخ ندادن کسی در زمانی که انتظار پاسخی ازش نداریم ما رو ناراحت نمی‌کمه.

مثلا می‌تونیم به دوست‌مون بگیم ساعت از ساعت ۹ تا ۱۲ مشغول کاریم و نمی‌تونیم جوابش رو بدیم. یا به همکارمون بگیم ایمیل‌ها رو بین ساعت ۲ تا ۳ عصر جواب می‌دیم.

حتی می‌تونیم اون‌ها رو هم تشویق کنیم که جدول زمان‌بندی خودشون رو داشته باشند. 

 

اینکه چه کاری رو زودتر انجام بدم اهمیت داره؟

اگر اپیزود ۳۷ پادکست بی‌پلاس رو شنیده باشید حتما به یاد دارید که دنیل پینک در کتاب کی؛ ترفندهایی برای زمان‌سنجی عالی توضیح داد چطور بفهمیم چه نوع فعالیت‌هایی رو در چه ساعت‌هایی از شبانه‌روز بهتر انجام می‌دیم. همینطور یاد گرفتیم این زمان‌بندی رو در جدول “کی چه کنم؟” وارد کنیم. 

بهتره با جدول  “کی چه کنم” یه شناختی از زمان‌بندی خودمون پیدا کنیم. اینکه برای ما چه ساعتی از روز مناسب چه کاریه. بعد بریم سراغ جدول زمانبندی نیر ایال. اینجوری ریتم فعالیت‌های روزانه‌مون با ضروریات برنامه‌ی روزانه هماهنگ می‌شن.

البته احتمال این‌که هفته‌های اول کارها طبق برنامه‌ریزی پیش نره خیلی زیاده. باید حواسمون باشه یادگرفتن این برنامه‌ریزی مثل هر مهارت جدیدی زمان می‌بره.

اگه مایلید بیشتر در مورد این کتاب بدونید پیشنهاد می‌کنم منبع زیر رو دنبال کنید:

بیشتر کنجکاوی کنیم
آداب روزانه به چه کار می آید
آداب روزانه چه فایده‌ای دارد؟

در کتاب‌های کار عمیق، اصل‌گرایی، کی و ذهن حواس‌جمع به جنبه‌های مختلفی از موضوع تمرکز و افزایش کیفیت کار و بیشتر بخوانید

تمرکز چطور به کیفیت روابطمون کمک می‌کنه؟
تمرکز چطور به کیفیت روابطمون کمک می‌کنه؟

در خبرنامه ششم پادکست بی‌پلاس از دنیل گلمن و کتاب تمرکز صحبت کردیم. اگر خوندن این نامه رو از دست بیشتر بخوانید

رقص با ریتم روزانه بدن
رقصیدن با ریتم روزانه بدن

شما صبح‌ با چه حالی از خواب بیدار میشین؟ با انرژی کامل و سرحال یا خیلی سخت و به زحمت؟  بیشتر بخوانید

15 نظر برای “چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

  1. ممنون از تلاشی که برای تولید اینهمه محتوای با کیفیت و تاثیر گذار میکنید، و انقدر ارزشمندید…
    خسته نباشید….

  2. چقدر ساده و کارآمد توضیح دادین. من دو هفته‌ میشه دارم از این جدول استفاده می کنم اول به نظرم خیلی پیش پا افتاده و راستش مسخره اومد. اما الان کاملا اثرش رو دارم می بینم. خواهش می کنم که ادامه بدین و باز هم از این مطالب کاربردی بذارین برامون. برای آدمهای تنبلی مثل من که نمی رن منابع اصلی رو چک کنن این کارهاتون خیلی ارزشمن و به درد بخوره.

  3. خیلی خوبه که نکات کتاب ها این جا تکرار می شه. باعث یادآوری مطالب می شه و خیلی کمک می کنه به این که از یاد نبریم آن چه آموختیمو. دم شما گرم.

  4. سلام و خدا قوت
    ممنون از مطالب مفید و ارزشمندی که می دارید
    من از جدول برنامه ریزی توی گوشیم نمی تونم استفاده کنم مقدار رو که وارد می کنم قفل می کنه لطفا راهنماییم کنید
    سبز و پاینده باشید

  5. سلام خیلی جالبه که مطالب چند کتاب رو باهم تو یه موضوع جمع کردید عالیه
    جدول متاسفانه نشون داده نمیشه

  6. درود
    خيلي عالي اين نامه ها
    وقتي استوري شما مياد
    در واقع كار مفيد برنده بازي ميشه ميريم تو مقاله
    به جاي وقت تلف كردن ديدن استوري هاي بي هدف

  7. عالی عالی
    من مشکلی که بهش برمیخورم اینه که هفته هایی که خیلی کار دارم یه برنامه میریزم و طبق برنامه جلو میرم اما به دلیل خستگی کارها همه اشتبا از آب درمیان و من بیشتر از قبل خسته و عصبی میشم. دوس دارم وقتی که فشار کاری که بالا میره بتونم از پسش بربیام. اگه پاسخ یا کتابی مد نظر دارین ممنون میشم بهم بگین.

    1. حتما بعد از ظهر ها کمی از محیط کار فاصله بگیرید و قدم بزنید. از تکنیک ناپوچینو هم وقتی برگشتین خونه استفاده کنید. آخر شب ها هم بهترین وقت برای کارهای تحلیلی و فکریه (حداقل برای من که اینطوره).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *