باراباشی فرمول موفقیت را با کمک علم شبکه ساخت

قبل از اینکه بپرسیم فرمول موفقیت چیه باید به یه پرسش دیگه جواب بدیم. اصلا موفقیت فرمول و راز و رمزی داره؟ جواب آقای باراباشی به این پرسش مثبته.

فرمول موفقیت چیه؟

نویسنده مهمان: عباس ک. ریزی

فرمول قابل اثبات موفقیت

باراباشی می‌گه موفقیت فرمول داره. لابد می‌پرسین کجا یا چه‌طور؟ کتاب «فرمول: قوانین عمومی موفقیت» نوشته‌ی باراباشی، تلاشی برای جواب به این سؤاله. اما تلاشی که بر «روش علمی» استواره. برخلاف بیشتر کتاب‌هایی که در مورد موفقیت نوشته شدن، این بار با کتابی روبه‌رو هستیم که با دید علمی به موفقیت نگاه کرده. یعنی چی؟ یعنی بر اساس فاکتورهایی تدوین شده که قابلیت اندازه‌گیری زیادی دارن. نتیجه‌گیری‌های این کتاب بر اساس عدد و رقمه. برای همین هست که اگر ما به درستی ادعایی در این کتاب شک کنیم، می‌تونیم به آزمایش‌های انجام شده‌ی کتاب برگردیم و حتما روالی هست که نتایج اون آزمایش‌ها رو عینا، بی کم و کاست، ببینیم.

خلاصه کتاب فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت رو در اپیزود ۲۸ پادکست بی‌پلاس بشنوید

فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت

رسیدن به موفقیت بدون استیو جابز

کتاب فرمول باراباشی مجموعه‌ایه از گزارشهای داده‌-محور و نه تجربه‌ی شخص یا شرکت خاصی از موفقیت. این کتاب در مورد داستان‌های پر از شک و شبهه‌ی زندگی آدم‌هایی مثل استیو جابز نیست که چه‌طور به این میزان از موفقیت دست پیدا کردن، یا کتاب در مورد این صحبت نمی‌کنه که برای یک کسب‌‌و‌کار، رمز موفقیت فلان چیزه چون بهمان کسب‌وکار خاص در آمریکا با این روش موفق شده جایگاه خودش رو در بازار بعد از این همه سال حفظ کنه.

این کتاب نمیگه که یک ورزش‌کار یا هنرمند، فقط با تمرین و کار زیاده که می‌تونه اسم خودش رو در تاریخ ثبت کنه. حالا سؤال اینه که اگه باراباشی توی کتاب فرمول از این چیزا حرف نمی‌زنه پس از چی حرف می‌زنه؟ و چطوری به فرمول موفقیت رسیده؟ با علم شبکه.

علم شبکه چیه؟

مهمه بدونیم این علم شبکه‌ای که جناب باراباشی فرمول موفقت رو باهاش درآورده اصلا چی هست؟

«علم شبکه» ترکیبی از روش‌ها و ابزارهای ریاضی مثل نظریه‌ی گراف، نظریه‌ی سیستم‌های دینامیکی و فرایندهای‌ تصادفیه که به همراه تجربه‌هایی از فیزیک آماری، زیست‌شناسی و جامعه‌شناسی محاسباتی، چارچوبی برای بررسی پدیده‌های مختلف بهمون می‌ده.
ما این روزها کامپیوترهای سریعی با ظرفیت‌های بالای محاسباتی داریم، می‌تونیم چیزهایی رو بررسی کنیم که قدیم‌ترها حتی فکرشم نمی‌کردیم. وقتی چیزها، یا به عبارت فنی‌تر “سیستم‌ها”، از تعداد زیادی قسمت تشکیل شده باشن ‌طوری که هر قسمت در حال اثر گذاشتن روی قسمت یا قسمت‌های دیگه باشه، اون موقع مطالعه همچین سیستمی به کمک روش‌های ریاضیاتی کار خیلی سختی می‌شه. با این وجود، برای ما مهمه که بتونیم اون سیستم‌ها رو به خوبی بشناسیم و درک درستی از رفتارشون داشته باشیم.

علم شبکه به چه سؤال‌هایی جواب می‌ده؟

برا اینکه ببینیم علم شبکه به سؤال‌هایی جواب می‌ده بهتره یه مثال‌هایی بزنیم که ماجرا روشن‌تر بشه. مثلا برای خیلی‌ها مهمه که نتیجه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چی می‌شه. مردم دوست دارن بهترین پیش‌بینی رو داشته باشند. یا اینکه برای سازمان بهداشت جهانی خیلی مهمه که بدونه اگه یک بیماری واگیردار توی آفریقا شایع شد چطور می‌شه جلوش رو گرفت که به اروپا نرسه یا درصورت رسیدنش بهترین روش برای مقابله با یه همه‌گیری وسیع‌تر چیه. همین‌طور کلی سؤال هست در مورد این‌که مثلا مغز انسان چه‌طوری کار می‌کنه، چه‌طوری یه مشت سلول عصبی از خودشون آگاهی و شعور نشون می‌دن؟ یا بازارهای مالی به چه دلیل دچار بحران می‌شن و این بحران‌ها با چه ساز و کاری قابل پیش‌بینی یا کنترل هستند؟
این سؤال‌ها، با اینکه در نگاه اول سؤال‌هایی در علوم سیاسی، پزشکی، علوم اعصاب یا اقتصاد هستند، اما همگی‌ الگوهای ریاضی مشابهی دارن که میشه به کمک کامپیوترها اون‌ها رو پیدا کرد. این الگوها، چیزی نیستن جز شبکه‌های برهمکنشی که اعضای هر کدوم از سیستم‌ها درش قرار دارن. علم شبکه در حقیقت علم پیدا کردن الگوهای برهمکنشی بین سیستمهای پیچیدهای مثل جامعه انسانی، شبکه عصبی مغز یا بازارهای مالیه. علم شبکه با شناخت شبکه‌‌ای که پشت هر کدوم از این سیستم‌هاست تلاش می‌کنه که با محاسبات دقیق ریاضی و کامپیوتری به ما یک توصیف معقول از واقعه مورد نظر رو ارائه کنه.

با کار زیاد نمی‌شه موفق شد

باراباشی توی کتاب فرمول: قوانین جهانی موفقیت، خیلی دقیق و علمی و حساب شده بهمون نشون می‌ده که فقط با کار زیاد نمی‌شه موفق شد. دلیلش رو هم با مثال‌های فراوان توضیح می‌ده.
همین هم باعث میشه کتاب فرمول باراباشی ارزش خوندن داشته باشه. چون کتاب فرمول بر خلاف کتاب‌هایی که درباره موفقیت نوشته شدن، یک مشت تجربه محدود نیست و یک گزارش علمی داده‌-محوره. فرمول کتاب انگیزشی نیست که برای انگیزه و امید دادن به مخاطب نوشته شده باشه. درسته که این کتاب سود مالی و شهرت خوبی برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده ولی در نهایت، خواننده هم چیزی گیرش میاد.
هدف کتاب فرمول دادن یک بینش درست از مفهوم موفقیته. به همین خاطر کتاب رو شدیدا به پدرها و مادرها، معلم‌ها و مدیرهای صنایع مختلف پیشنهاد می‌کنیم. در حقیقت هر کسی که دوست داره بدونه که “در عمل، موفقیت چه‌طور حاصل می‌شه” خوبه که لااقل یک ‌بار کتاب فرمول باراباشی رو بخونه. باراباشی کنار توضیح اینکه چرا فقط با کار زیاد نمی‌شه موفق شد بهمون نشون می‌ده که چرا بعضی‌ها شانسی شانسی به جایگاهی می‌رسن که به نظر ما اصلا عادلانه نیست. کتاب فرمول توضیح می‌ده که هر موفقیتی لزوما بهترین اتفاق نیست. خلاصه که این کتاب ایده‌های جالبی می‌ده تا بازبینی کنیم کلیشه‌هایی که در مورد موفقیت توی ذهنمون داریم.


بیشتر کنجکاوی کنیم
فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت کتاب زرد یا بنفش؟
فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت کتاب زرد یا بنفش؟

کتاب فرمول قوانین جهانی موفقیت در اولین نگاه دارد حرف بیش از حد بزرگی می‌زند. من هم قبل از بررسی بیشتر بخوانید

چرا بعضی ها موفق نمی شوند
چرا بعضی‌ها موفق نمی‌شوند؟

کتاب فرمول چی میگه؟ اگر موفقیت برای شما مهمه و می‌خواین بدونین چرا بعضی‌ها موفق می‌شن یا چرا با این بیشتر بخوانید

همه مشتاق مشهور شدن هستیم، اما چرا؟
همه مشتاق مشهور شدن هستیم، اما چرا؟

دیوید بروکس تو کتاب جاده‌ی شخصیت از افزایش روزافزون علاقه به مشهور شدن حرف می‌زنه. می‌گه ۵۰ سال پیش در بیشتر بخوانید

3 نظر برای “باراباشی فرمول موفقیت را با کمک علم شبکه ساخت

  1. سلام
    من حدود 14 سال هستش این سوال تو ذهنم داره میجوشه (گاهی در بک گراند و گاهی در جلوی چشمم)، ولی هنوز به یک جواب متقن و مستند و کامل نرسیدم.
    من به نظر خودم، به شدت آدم پرتلاشی هستم. درسته خیلی جاها نتیجه ش رو دیدم ولی، دست آوردهام اونقدرها من رو راضی نمیکنه. همیشه خودم رو سرزنش میکنم یا تحت فشار قرار میدم.
    نمیدونم! شاید مفهوم موفقیت رو نمیدونم
    یا شاید من کمالگرای مطلقم
    نمیدونم!

    احساس میکنم یه قطعه پازلی هست، که گم شده. و من نمیدونم چیه. پیداش نمیکنم.
    اگر کسی تونست کمکم کنه یا راهنمایی کنه ممنون میشم، ایمیلم رو میدم خدمتتون:
    rezamirfallah@yahoo.com
    البته امیدوارم بی پلاس ایمیلم رو منتشر کنه.
    ممنون از همه

  2. من هنوز این کتاب رو نخوندم و پادکست رو نشنیدم. اما فرمولی که خودم برای موفقیت تو زندگی ازش استفاده میکنم، اینه:

    آماده بودن (که با سعی و تلاش های یکسو و پایداری در تلاش به دست میاد، کتاب اثر مرکب شاید منبع خوبی باشه در این زمینه)+ شانس که به معنی قرار گرفتن تصادفی در محل مناسب در زمان مناسبه (که لویی پاستور اعتقاد داره آماده بودن، شانس رو هم بالا میبره “chance favors the prepared mind”)+ تجسم (imagination)

    پادکست رو گوش میکنم و امیدوارم نکات جدیدی رو هم به فرمولم اضافه کنه.

  3. کتاب همانطور که گفته شد بسیار علمی و مستند نوشته شده و از این لحاظ قابل اعتنا هست.
    علایرغم اسم کتاب که آدم را یاد کتابهای بازاری و انگیزشی موفقیت میندازه خیلی عمقی و دقیق به این مسیبه پرداخته
    و الیته این که قبل از ارایه فرمول اومده و تعریف خودش را از موفقیت، یعنی چیزی که می‌خواد براش فرمول بده ارایه داده به نظر من کار را خیلی عمیق تر کرده.
    درواقع برای اینکه خواننده موارد مطرح شده در کتاب را با تعریف شخصی خودش از موفقیت قاطی نکنه، نویسنده در ابتدای کتاب خیلی واضح توضیح داده که منظورش از موفقیت حس و حال درونی و احساس خوش ناشی از رسیدن به هدفی و یا انجام کار خاصی نیست. بلکه موفقیت چیزی هست که از نظر دیگران و عموم تایید بشه و به رسمیت شناخته بشه.
    در مجموع برای من که به مطالعه کتابهای موفقیت چه زرد و چه علمی و … اعتیاد دارم یکی از کتابهایی هست که میشه و باید پیشنهاد مطالعه داد.
    اگر در راه نهان موفقیت گام بر می دارید و به دنبال پاسخ سوالات خودتون به صورت مستدل و اصولی و نه انگیزشی و بازاری هستید پیشنهاد می‌ کنم این کتاب را از دست ندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *